En weer verder

23 november 2014

Uiteindelijk waren we ruim op tijd bij Agadir. Zo op tijd zelfs dat we nog even moesten wachten voor ‘ons’ plekje in de haven vrij was. Dit duurde niet lang en al snel lagen we in een klein hoekje van de marina. De mensen op de kant stonden vol bewondering te kijken hoe de ‘Oosterschelde’ naar haar plek manoeuvreerde.
Na een rustige nacht is ‘s ochtends de gastbemanning in de taxi gestapt voor een mooie excursie naar de oude ommuurde stad Taroudant. Hier heeft iedereen lekker rondgewandeld en de souk bezocht. Na afloop in de taxi verder, richting de oase van Tout. Daar eerst genoten van een volledig verzorgde lunch om vervolgens de benen te strekken in deze prachtige oase.
Toen de gasten terugkwamen bij het schip had de bemanning alles klaar voor de geplande receptie. Alleen het weer had er geen zin in en er kwam een heftige onweersbui over met hagelstenen zo groot als knikkers. Erna ging de wind liggen en kwam er een gestage regen voor terug. Onze gasten besloten in een restaurant te gaan zitten om de gasten van de receptie hun eigen feest te laten hebben.
Met een tent boven dek en goede live jazz-muziek beneden werd er aan boord lekker geborreld. Toen om een uur of elf de laatste gasten vertrokken waren en de catering druk aan het afbouwen was, knapten door de deining in de haven in één keer 3 trossen en besloten we meteen te vertrekken. Alsof ze het door hadden, kwamen precies op dat moment onze eigen gasten aangelopen en konden we de rede opzoeken voor de nacht.
De volgende ochtend moesten we uitklaren en had de kok nog tijd om langs de vismarkt te gaan. Toen dat allemaal gedaan was hebben we onze reis naar Cabo Verde vervolgd. Er stond een lichte wind uit het oosten en de zeilen gingen dan ook meteen omhoog. Jammer genoeg ging de wind meteen daarna liggen om een paar uur later vanuit het zuiden sterk terug te komen. Dit was ook voorspeld en helemaal niet erg, want het plan was om eerst een stuk naar het westen te varen. Alleen werd de wind sterker en sterker. Dus besloten om af te vallen naar ruime wind, met de fok en het topzeil en te wachten tot het over was.
Het duurde wat langer dan verwacht en de wind werd nog steeds sterker. Uiteindelijk kwamen er buien en vlagen van 10 Bft over ons heen. Gelukkig duurt zoiets meestal niet lang en aan het eind van de middag werd het rustiger. Inmiddels is de wind gedraaid naar het westen en komen we weer dichter bij ons doel.