Een goed begin is het halve werk

Een goed begin is het halve werk

Een goed begin is het halve werk

29 juli 2015

We waren van plan om laat in het ‘window’ over de startlijn te gaan. Dat is gelukt. Met nog 2 seconden te gaan ging de ‘Oosterschelde’ de lijn over. De koers naar het eerste waypoint was voor de wind, wat nooit echt snel is. Dus leek het logisch om, met de weinige wind die voorspeld was, te kiezen voor een koers langs de Noorse kust, om de stroom optimaal te benutten. Maar wij stuurden juist wat meer van de kust weg, zodat we later, door de krimpende wind, niet alsnog plat voor de lap naar het zuiden zouden moeten. 
Dus we zijn met ruime wind over stuurboord van start gegaan en gegijpt toen de wind ver genoeg gedraaid was. Alle schepen die de ‘kustroute’ hadden gekozen lagen zo goed als stil, terwijl wij een prima vaart liepen. Het werd nog goed spannend toen de wind verder en verder kromp, waardoor het de vraag was of we het waypoint wel gingen halen. Knijpend (met tuig en billen) hebben we het waypoint precies weten te halen. YES!! 
Meteen gegijpt en richting het volgende punt. Met een variabele wind en heel veel regen hebben we de nacht doorgebracht en onze positie verdedigd. 
Nu net is er weer een beetje wind komen opzetten, we hebben weer gegijpt en alle zeilen gezet. Onder vol tuig met 6-7 knoop varen we verder. Het ziet er naar uit dat het niet heel lang gaat duren voor de wind weer wat gaat liggen, dus we halen alles eruit wat eruit te halen valt. 
Er komt zo weer een nieuw weerbericht binnen, dus dan kunnen we onze tactiek weer gaan uitstippelen voor de komende uren.. To be continued!