Canso Kanaal

28 juli 2017

‘s Avonds kwamen we aan bij het begin van het Canso Kanaal. Daar liepen we wat vertraging op waardoor we pas de volgende ochtend verder konden. Met het ontbijt gingen we door de sluis en daarna het Kanaal door. Ongeveer halverwege zagen we een hele groep zeehonden die waarschijnlijk ook lekker aan het ontbijten waren. De zeehonden vanuit het water en de Jan-van-genten duikend van boven. Die school vissen had geen schijn van kans!
Toen de loods van boord was konden de zeilen omhoog, want er stond een mooie, zeilbare wind. Al snel hebben we het verkeersscheidingsstelsel verlaten en zeilden de Atlantische Oceaan op. Voor sommigen was het wel even wennen, want deining hebben we de afgelopen tijd niet gehad.
Eerst een klap naar buiten gemaakt, overstag gegaan en weer richting de kust gezeild. Op de ’terugweg’ werden we een tijd lang gevolgd door een vinvis met haar jong. Ze kwamen een aantal keer vlak naast de boot boven, een prachtig gezicht!
Maar we hebben nog een aardig eind te gaan en de wind is pal tegen, dus vannacht duwen we op de motor een stuk de goede kant op, om morgen het laatste stuk zeilend af te kunnen leggen. Met een beetje geluk werkt de wind morgen (vrijdag) wel mee en varen we eind van de middag onder vol tuig Halifax binnen.