Ålesund

25 augustus 2014

Na een kleine inventarisatie onder de gasten bleek dat er een ding was dat iedereen wilde zien: een heel diep fjord. Dus vertrokken uit Bergen richting het Søgnefjorden, de grootste van de wereld! Tussen de prachtige, hoge bergwanden vol bomen en grote rotsblokken, met hier en daar een waterval, een kerkje met twee huizen, kortom, echt Noorwegen.
In de ochtend kwamen we aan in Flåm. Een toeristisch dorp aan het eind van een van de vele zijtakken van het Søgnefjorden. Hier heeft iedereen lekker gewandeld en genoten van het mooie uitzicht. Nadat iedereen uitgewandeld was zijn we vertrokken en konden we verder genieten van de omgeving.
Na een nachtje doorvaren waren we er uit en konden we richting het noorden gaan sturen. Bij de Stavfjorden kwam er dan ook een zuchtje wind opzetten en dus de motor uit en zeil omhoog. Het kwam vanuit het noordwesten, waar wij eigenlijk heen wilden, maar dat mocht niet deren, dan gaan we toch de Førdefjorden in.
Dit bleek een goede keuze, want al snel lagen de eerste makrelen op dek. Aan het eind van de middag hield de wind er langzaam mee op, dus een baai bij Øvre Redal ingezeild en daar het anker laten vallen voor de nacht.
Aangezien het de volgende middag westenwind zou worden en de dagen erna voornamelijk noord, hebben we besloten om na het ontbijt te vertrekken naar zee en daar naar het noorden te zeilen, richting Ålesund. Een paar uur heerlijk gezeild, voor de wind er mee ophield voor de dag, maar de deining niet. Dit viel niet zo goed bij sommigen, dus de eerste mogelijkheid naar ‘binnen’ gepakt om in rustiger vaarwater te komen.
Vanochtend zijn we aangekomen in Ålesund en is iedereen lekker het stadje aan het verkennen. Vanmiddag zullen we gebruik gaan maken van de noordelijke wind en kijken hoe ver we gaan komen voor we het anker laten zakken en de misschien wel de BBQ aansteken. Het was de afgelopen dagen nogal ‘vochtig’, maar nu lijkt de zon dan toch echt te gaan winnen..