Geschiedenis

In 1917 werd bij de scheepswerf H. Appelo & Zoon in Zwartsluis de driemastschoener ‘Oosterschelde’ op stapel gezet. Opdrachtgever was de jonge Rotterdamse rederij H.A.A.S. Hiermee begon de geschiedenis van de laatste overgebleven Nederlandse driemastschoener. In het menu links op deze pagina kunt u kiezen voor een korte diavoorstelling over deze geschiedenis.

Het schip vervoerde vooral losse vracht, zoals klei, stenen, aardappelen en bananen. In 1921 werd het schip verkocht aan de Groningse kapitein Kramer. Hij voer onder meer op de Afrikaanse kust en in de Middellandse Zee. In 1939 kwam het schip onder Deense vlag te varen vanuit Æroskøbing, met de naam ‘Fuglen’; het was toen een van de modernste vrachtschepen in Denemarken. In 1954 is het schip verkocht aan Sam Petterson, een Zweed uit Skärhamn. Later is Denis Inberg, een plaatsgenoot van hem, eigenaar geworden. In Zweden is het schip verder gemoderniseerd; uiteindelijk werd het een motorschip. Er werd vooral gevaren in de Oostzee, onder de naam ‘Sylvan’.

In 1988 kocht Dick van Andel het schip. Hij herkende in de ‘Sylvan’ de lijnen van een zeilschip. Onder zijn bezielende leiding werd de ‘Oosterschelde’ tot in detail gerestaureerd. Drie maritieme musea zagen toe op de authenticiteit. De kosten zijn betaald door het Rotterdamse bedrijfsleven, lokale en landelijke overheden en vele particuliere ondersteuners; de speciaal opgezette Stichting ‘Het Rotterdamse Zeilschip’ heeft de fondsenwerving verzorgd. Op 21 augustus 1992 stelde Prinses Margriet het schip weer in bedrijf. Inmiddels is de ‘Oosterschelde’ door het ministerie van OC & W erkend als monument van grote cultuurhistorische waarde.

Sinds 1992 vaart het schip wereldwijd en is het een ambassadeur voor Rotterdam en Nederland. Het schip wordt door Reederij ‘Oosterschelde’ geëxploiteerd door het maken van zeereizen met betalende passagiers en door het verhuren van het schip tijdens speciale evenementen.

In 1994 werd o.m. het Noordpoolgebied (Spitsbergen) bezocht. Van oktober 1996 tot april 1998 is een reis rond de wereld gemaakt, met bezoeken aan Aden, Indonesië, Hongkong, Japan, Nieuw-Zeeland, Kaap Hoorn en Antarctica. In 1999 en 2000 is een grote reis langs Zuid- en Noord-Amerika en het Caraïbische gebied gemaakt; tijdens deze ‘Tour of the Americas’ zijn opnieuw enkele expedities naar Antarctica gemaakt. In de jaren daarna werd niet alleen de zuidpool opnieuw bezocht, maar voer het schip ook naar Kaapverdië, Marokko, Rusland, etc. Sinds ze opnieuw onder zeil kwam zeilde de ‘Oosterschelde’ in zeemijlen meer dan 6 maal rond de wereld en bezocht ze ruim 45 landen op 5 continenten. Op dit moment is het schip bezig aan een tweede reis rond de wereld.

Boek De geschiedenis van de ‘Oosterschelde’ is op boeiende wijze beschreven door maritiem historicus Frits Loomeijer in zijn boek ‘De driemastschoener Oosterschelde’, dat werd uitgegeven door uitgeverij De Alk te Alkmaar. Met name de belevenissen van de Groninger kapitein W. Kramer en zijn vrouw en kinderen, jarenlang eigenaar van de ‘Oosterschelde’, zijn zeer lezenswaardig. Het boek is verkrijgbaar in onze webwinkel.