12 Apostelen

5 september 2013

Na ons vertrek van Kangaroo Island hebben we al het zeil gezet en zijn we rustig de avond tegemoet gezeild. Voor het donker alvast de gaffeltopzeilen weggehaald omdat we meer wind verwachtten. Volgens de voorspellingen zou die toenemen tot zo’n 30 knopen. En inderdaad nam de wind gedurende de nacht gestaag toe en hebben we een rif gestoken in de bezaan om het schip minder loefgierig te maken. De 30 knopen heeft het niet gehaald, maar doordat we langs hogerwal voeren hadden we een mooie vlakke zee en een wind van 20 tot 25 knopen. En dat vindt ze lekker! Met een gang van 9 knopen door de ochtend geknald en die snelheid vastgehouden door de middag. En dat de hele dag met de ‘Europa’ in zicht.
Tegen het eind van de middag besloten voor anker te gaan bij Port Fairy voor een rustige avond, zodat de enige zeezieke ook wat rust kreeg. Dan zouden we de volgende ochtend een paar uur in het dorpje vertoeven en tegen de middag weer zeil zetten.
Maar ‘s ochtends was er bijna geen wind en spraken de voorspellingen elkaar tegen. De ene zei veel wind en de ander zo goed als geen. Aangezien er een klein beetje wind stond en we geen zin hadden op de motor te moeten varen, besloten we meteen na het ontbijt zeil te zetten en te vertrekken. Tegen de avond kwamen we langs de twaalf apostelen, (inmiddels elf) uitstekende rotsen vlak onder de kust. Door de schemer was het ons helaas niet mogelijk goede foto’s te maken.
Nu staat er een lichte bries en zeilen we rustig de nacht tegemoet.