Rederij

Rederij

Reederij Oosterschelde is in 1988 opgericht voor de restauratie en exploitatie van de driemastschoener OOSTERSCHELDE, met als doel dit bijzondere schip te behouden.

 

De restauratie duurde van 1988 tot 1992 en werd een groot succes. De OOSTERSCHELDE werd de eerste Nederlandse windjammer die wereldwijd met gasten mocht varen en voorziet daarmee in eigen onderhoud. Door het maken van vele verre reizen heeft de OOSTERSCHELDE inmiddels fans over de hele wereld.

 

De rederij is een besloten vennootschap. Enig aandeelhouder is de Stichting ‘Het Rotterdamse zeilschip’. Deze stichting heeft geen winstoogmerk. Alle inkomsten die de OOSTERSCHELDE genereert komen ten goede aan het schip. De BV Reederij Oosterschelde is dus een ideële onderneming. De directie van de rederij wordt gevoerd door directeur Gerben Nab.

 

De tweemast Stevenaak HELENA is in 1875 gebouwd voor de vaart op de grote rivieren en is het oudste ijzeren zeilende binnenvaartschip van Nederland. De uitgebreide restauratie werd in 2003 voltooid en sindsdien vaart het schip dagtochten in de wateren rond Rotterdam.

 

Vanuit het rederijkantoor in Rotterdam worden de belangen van zowel de OOSTERSCHELDE als die van de HELENA behartigd. Beide schepen zijn door de Nederlandse overheid erkend als monument met grote culturele en historische waarde.

Wilt u de rederij steunen?

U kunt zowel van de OOSTERSCHELDE als van de HELENA een certificaat van aandeel kopen. U bent dan mede-reder van het schip. Uw bijdrage zal worden gebruikt voor het onderhoud van het schip. Een certificaat van aandeel in de OOSTERSCHELDE kost 500 euro dat van de HELENA 340 euro. U kunt zich als certificaathouder opgeven bij de stichting of bij de rederij.

Bel ons

+31 (0)10 436 4258