Nieuws archief 2001

Nieuws archief 2001

Nieuws archief 2001

31 december 2001

2.12.2001 19:00 GMT
Na veel dagtochten, zondag 2.12 was er nog een, ligt de ‘Oosterschelde’ nu wat langer voor de wal in de Veerhaven. Er staan de komende weken geen dagtochten gepland en we gebruiken deze tijd ook voor het klaarmaken voor het vertrek naar het zuiden.

23.11.2001 11:34 GMT
De koppeling deed het gisteren goed tijdens de dagtocht. Inmiddels gaat het winteronderhoud in de hoofdmachinekamer, de salon en de bemanningsverblijven gestaag door. Volgende week weer twee dagtochten.
In het Programma voor 2002 zijn weer enkele wijzigingen aangebracht.

19.11.2001 11:17 GMT
Vandaag is de keerkoppeling weer in het schip gehesen. Na het demonteren bleek dat een van de tandwielen inderdaad beschadigd was, maar gelukkig waren er verder geen grote beschadigingen. Alle kapotte onderdelen, maar ook de platen en de lagers zijn vervangen en we werken hard om alles weer in het schip te monteren. De ruimte onder en naast de koppeling hebben we intussen ontvet en geverfd. Morgen al hopen we te kunnen proefdraaien. Donderdag wacht er weer een dagtocht.

13.11.2001 14:47 GMT
We zijn inmiddels begonnen aan de reparatie van de keerkoppeling. In eerste instantie was de bedoeling de reparatie aan boord te doen. Gisteren hebben we toch maar besloten de hele keerkoppeling uit het schip te halen. Vanmorgen, na een lange dag met drie man te hebben gesleuteld om alles vrij te maken, werd het gevaarte door een grote mobiele kraan uit het schip gehesen. De komende dagen zal duidelijker worden wat er precies aan de hand is.
Ook de andere reparaties verlopen voorspoedig. Het grootzeil is weer terug van de zeilmaker en tussen de buien door plekken we buiten nog wat bij. Overigens verwachten we volgende week weer vaarklaar te zijn.

5.11.2001 21:00 GMT
We liggen alweer een tijdje in onze thuishaven Rotterdam. Hoewel de ‘Oosterschelde’ van buiten goed in de verf zit, is er natuurlijk altijd wat te doen. Een schip is nooit af.
Soms zit het ook wel een beetje tegen: bij een routine-controle vonden we wat ijzerdeeltjes in een oliefilter. Na verder onderzoek bleek een stukje van een tandwiel in de keerkoppeling te zijn afgebroken. Hoewel we niet kunnen voorspellen hoe lang dat eventueel nog goed zou kunnen gaan, gaan we dit natuurlijk herstellen. Helaas is de keerkoppeling een relatief ouderwets model, zeer groot en ongeveer een ton zwaar. Al met al ziet het er naar uit dat het een ingrijpend en kostbaar werkje zal gaan worden. We denken er met drie mensen een week mee bezig te zijn. Een geluk bij een ongeluk: er stonden gelukkig geen reizen op het programma.

Van de rederij (26.10.2001)
De volgende tekst over het programma voor 2002 staat in de – binnenkort verschijnende – najaarseditie van Oosterschelde-Nieuws:

In dit stadium kunnen er nog veranderingen komen in ons vaarprogramma. Overigens betreft dit altijd veranderingen in reizen of voor periodes waarin nog niet in geboekt is; een eenmaal geboekte reis gaat, ijs en weder dienende, altijd door. Een aantal kleinere veranderingen bestaat uit exacte datum en uur van inschepen en ontschepen en de ligplaats van het schip. Op dit moment zijn die gegevens nog niet in alle gevallen bekend. Aanvullingen op het programma zullen telkens op onze site aangekondigd worden. Voor alle reizen voor individuele passagiers zullen reisbeschrijvingen worden gemaakt, waar alle relevante reisinformatie duidelijk in zal staan. Publicatie ervan op de site zal op de pagina Nieuws worden aangekondigd.

Zoals u aan het programma kunt zien, begint ons vaarseizoen in 2002 al vroeg.
Begin januari al zal de ‘Oosterschelde’ uit Rotterdam vertrekken richting Middellandse Zee. Het succes dat het schip had in Cannes vorig jaar heeft ons doen besluiten iets eerder dan in 2001 naar de Côte d’Azur te gaan en het schip daar weer aan te bieden. Het schip zal vooral gebruikt worden op een aantal grote internationale beurzen en festivals in Cannes en wellicht ook in Monaco en Nice. Daarnaast staan volgend voorjaar ook twee reizen voor individuele passagiers geprogrammeerd. Hoewel wij hier in Nederland dan misschien nog wel volop in de winter zitten, is daar het voorjaar dan al aangebroken.
In die tijd staat er tevens een bezoek gepland aan het Museu Maritim in Barcelona. Afgelopen zomer heeft het museum een replica van een houten vrachtschoener te water gelaten, de ‘San Eulalia’. Aan deze ‘San Eulalia’ willen wij graag een bezoek brengen. We hopen de ‘Oosterschelde’ bij het museum ook aan het Spaanse publiek te kunnen tonen.
In april vaart de ‘Oosterschelde’ terug naar Nederland . We zijn druk bezig om in samenwerking met het Regionaal Opleiding Centrum ‘Albeda College’ een volgend jongerenproject op te zetten, in de geest van ‘Villa Lobos’ en ‘Hora di Bai’. We hopen met de opgedane kennis het resultaat steeds verder te verbeteren.
Rond 20 april is het schip terug in Rotterdam. Het zal echter waarschijnlijk meteen vertrekken om mee te doen aan de Race of The Classics, die van 22 tot 28 april gepland staat. Vanaf 29 april is de ‘Oosterschelde’ dan weer beschikbaar voor dagtochten en recepties vanuit Rotterdam of een andere Nederlandse haven.
In deze periode valt ook de jaarlijkse vierdaagse ‘Hemelvaartocht’ voor individuele passagiers.
Half mei vertrekt de ‘Oosterschelde’ opnieuw voor een meerdaagse reis. Deze Pinksterreis voert naar La Rochelle, waar we aanwezig zullen zijn bij de aankomst en het verblijf van deelnemers aan de Volvo Ocean race (voorheen de Whitbread-race )
Ook op de terugreis naar Nederland kan eenieder meevaren. We verwachten een mooie tocht langs een aantal bijzondere Bretonse of Normandische havens te kunnen maken. Na Vlaggetjesdag in Scheveningen op 1 juni, zijn we dan weer beschikbaar voor ontvangsten en partijen vanuit onze thuishaven.
Op 11 juni gaat de ABN Amro Race van start. Net als de vorige jaren zal de wedstrijdleiding aan boord van de ‘Oosterschelde’ de race meemaken.
Dan volgt een min of meer vast punt in ons jaarprogramma: de reis van Rotterdam naar Kiel. Dit keer een reis met een heel speciaal karakter want in 2002 wordt herdacht dat de VOC 400 jaar geleden werd opgericht. Om dit te vieren is de replica ‘Duyfken’ op dit moment al onderweg van Australië naar Nederland. Net als 400 jaar geleden zal ze de tocht geheel op eigen kracht (onder zeil) volbrengen. Op onze reis naar Kiel zullen we een bezoek brengen aan Texel, waar temidden van talloze festiviteiten de ‘Duyfken’ te bewonderen zal zijn.
Na de Kieler Woche, het is dan begin juli, zullen we vertrekken voor een van onze natuurreizen. Deze keer lopen we onder andere de Shetland-eilanden. Orkney en de Hebriden aan. De reis zal eindigen in Oban, vanwaar we, ook met individuele passagiers, door de Ierse zee naar Douarnenez zullen gaan voor alweer een interessante natuurreis.
Tijdens het Festival in Douarnenez, dat zoals altijd gericht is op historische zeilschepen, zal dit jaar speciaal aandacht worden besteed aan de Nederlandse schepen.
Hierna vertrekken voor een korte trainingtocht naar Santander. Onderweg zullen we ons aansluiten bij de grote vloot tall ships die op dat moment vanuit La Coruna naar Santander gaat. Vanuit Santander nemen we deel aan de STA Tall Ships’ Race. Deze race eindigt 10 dagen later in Portsmouth. Omdat we vorig jaar niet hebben deelgenomen aan de STA Race, willen we dit jaar iedereen weer graag laten zien dat de oude dame nog steeds goed mee kan komen!
Na afloop van de STA Race vertrekken we naar Vlissingen. De deelnemers aan de STA Race kunnen, inmiddels als volleerd bemanningslid, desgewenst deze reis meemaken.
In Vlissingen wordt een klein festival georganiseerd, waar de ‘Oosterschelde’ als vlaggenschip bij aanwezig zal zijn. Onder meer zullen we de veerpont naar Breskens op haar laatste reis vergezellen.
We blijven nog even in de festivalsfeer. In Zeebrugge wordt ook een groot festival gehouden. Omdat de stad Brugge in 2002 culturele hoofdstad van Europa is, zullen er, naast de aanwezigheid van talloze tall ships, veel dingen te doen zijn. We verwachten dat het zeer druk zal worden. Tijdens dit festival is de ‘Oosterschelde’ beschikbaar voor ontvangsten en recepties.
Na dit festival zal de ‘Oosterschelde’ terugkeren naar de Veerhaven. Ook op deze korte reis kunt u natuurlijk aanmonsteren. In de maand september zullen we vele dagtochten varen, maar ook zullen we ons voorbereiden op het winterprogramma. We verwachten eind september al te vertrekken uit Rotterdam. Over dat programma zult u later worden geïnformeerd.

19.10.2001 17:00 GMT
We hebben vanuit Amsterdam, waar we nog zijn, een paar dagtochten gemaakt, waaronder een op zee. Begin komende week gaan we terug naar Rotterdam.

Van de rederij (19.10.2001)
Op 2, 3 en 4 november is in Enkhuizen de jaarlijkse Vakbeurs Klassieke Schepen. Wij hebben er, samen met onze collegae van BV Rijnreederij Helena, een stand. Ook wordt Dick van Andel’s Antarctica-film vertoond.

13.10.2001 15:00 GMT
De ‘Oosterschelde’ is sinds vanmiddag weer te water, geheel geverfd. We verwachten rond 19:00 uur in Amsterdam aan te komen.

Van de rederij (10.10.2001)
We hebben een aantal veranderingen in het programma van 2002 aangebracht.

8.10.2001 12:00 GMT
De ‘Oosterschelde’ is sinds vanmiddag op de helling bij de firma Metz in Urk. Als alles gaat zoals verwacht, gaat ze vrijdag weer te water en varen we in het weekend via Amsterdam en IJmuiden terug naar Rotterdam.

Van de rederij (3.10.2001)
Deze week vaart de ‘Oosterschelde’ weer wat korte tochten, aanstaande donderdag bijvoorbeeld met een klein gezelschap op zee. Het leuke van zo’n tocht is dat je, wanneer je nergens naar toe hoeft, je altijd lekker kunt zeilen.
Zaterdag kiezen we weer het ruime sop om buitenom naar Amsterdam te varen. Daar zullen we overnachten en dan varen we zondag door naar Urk. In Urk zal de ‘Oosterschelde’ weer even uit haar element gehaald worden voor de jaarlijkse hellingbeurt. We verwachten overigens geen bijzondere reparaties te hoeven uitvoeren. Als alles meezit, is ze zaterdag 13 oktober weer vaarklaar.

Van de rederij (8.10.2001)
Sinds vanmiddag staat de ‘Oosterschelde’ hoog en droog bij de firma Metz in Urk. Als alles naar verwachting gaat, is het schip vrijdag weer te water en gaan we in de het weekend terug naar Rotterdam.

Van de rederij (3.10.2001)
Deze week vaart de ‘Oosterschelde’ weer wat korte tochten, aanstaande donderdag bijvoorbeeld met een klein gezelschap op zee. Het leuke van zo’n tocht is dat je, wanneer je nergens naar toe hoeft, je altijd lekker kunt zeilen.
Zaterdag kiezen we weer het ruime sop om buitenom naar Amsterdam te varen. Daar zullen we overnachten en dan varen we zondag door naar Urk. In Urk zal de ‘Oosterschelde’ weer even uit haar element gehaald worden voor de jaarlijkse hellingbeurt. We verwachten overigens geen bijzondere reparaties te hoeven uitvoeren. Als alles meezit, is ze zaterdag 13 oktober weer vaarklaar.

Van de rederij (28.9.2001)
Onze site heeft een nieuwe pagina, Projecten. Het menu links heeft hiervoor een nieuwe knop. De nieuwe pagina geeft algemene informatie over de speciale mogelijkheden van de ‘Oosterschelde’, zoals deze bijvoorbeeld zijn gebruikt in de jongerenp
rojecten ‘Villa Lobos’ (voorjaar 2000) en ‘Hora di bai‘ (voorjaar 2001).

25.9.2001 18:50 GMT
Afgelopen donderdag hadden we een vaartocht met bewoners van het Liduina Verzorgingshuis uit Rotterdam. De tocht is betaald uit het donateursfonds (donateurs, bedankt!). Zo’n 40 bewoners en 20 vrijwilligers gingen mee op een tocht door de havens, van 10:00 tot 16:00. Het was een zachte, rustige herfstdag met een heerlijke zon. Het voordek stond vol met rolstoelen en het duurde ruim een half uur om ieder naar boven of naar beneden te krijgen. Pieter Blussé van Oud Alblas, wiens moeder er heeft gewoond, hield een prachtig verhaal over de ‘Oosterschelde’. Kok Jan heeft heerlijk gekookt. We haalden veel stoelen aan dek en gingen we ook nog zeilen.
Zaterdag voeren we met particuliere certificaathouders, donateurs en een aantal andere belangstellenden, zo’n 75 in getal, van 10:00 tot 17:00 in de havens. Weer een rustige herfstdag, met maar één klein buitje. Rederijbaas Gerben Nab vertoonde dia’s en de video van de wereldreis.
De komende dagen zijn we onder meer in Willemstad en Middelharnis.

Van de rederij (15.9.2001)
We willen met trots melden dat het tweede schip van onze stichting, de stevenaak ‘Helena’ uit 1875, afgelopen week een eerste proefvaart heeft gemaakt, om de motoren te testen. U kunt 6 foto’s van de gebeurtenis downloaden (ZIP van 180 Kb).

10.9.2001 16:10 GMT
Na een leuke vaartocht vrijdag op het Hollands Diep, is de ‘Oosterschelde’ weer snel teruggevaren naar Rotterdam. Immers: daar waren het afgelopen weekeinde de Wereldhavendagen. Hoewel door het slechte weer een aantal evenementen geen doorgang kon vinden, was het aan boord erg druk met bezoekers. De meesten waren erg onder de indruk van Het Rotterdamse Zeilschip.

Van de rederij (9.9.2001)
We hebben ons (voorlopig) programma voor 2002 op de site gepubliceerd. Kijk op de pagina Programma.

Van de rederij (7.9.2001)
De rederij biedt de certificaathouders een vaartocht aan. Er zijn er twee voorzien; op een ervan kunt u ook als niet-certificaathouder aanmonsteren.
Op zaterdag 22 september is er een dag voor particuliere certificaathouders, van 10:00 tot 17:00, vanuit de Veerhaven. Op deze tocht zijn ook onze donateurs uitgenodigd (kosten Hfl 65,=). Bent u een belangstellende, dan bent ook u van harte welkom (kosten Hfl 120,=). In de kosten zijn inbegrepen het schip, de lunch, koffie en thee.
Op vrijdag 28 september is er een avondtocht voor zakelijke certificaathouders, van 17:00 tot 21:00, vanuit de Veerhaven. Deze tocht is alleen voor deze genodigden.
Voor beide tochten geldt: graag tevoren opgeven bij de rederij.

1.9.2001 14:40 GMT
Het werd uiteindelijk een ankerplaats in de Thames-monding, voor Westgate-on-Sea. De verhalen over De Ruijter en de ketting te Chatham kwamen meteen los. De vrijdag was schitterend. We gingen om 11:00 zeilend anker op en konden de rest van de dag met een dikke knik in de schoot richting huis. ’s Middags bouwden imponerende buien op, die zich ’s avonds en ’s nachts fors ontlaadden, met een wind die tot 6 Bft toenam. De oude dame stoof er lekker door. Vanochtend vroeg zeilden we tussen de paddestoelen van de Hoek en we zijn geheel op zeil halfwind naar de stad gevaren, alwaar om 11:00 werd afgemeerd. Even tevoren de ‘Eendracht’ op tegenkoers, zoals zo vaak wij op zeil en zij op de motor.
Dat was weer een mooi reisje. Voorlopig blijven we even in en rond Rotterdam.

29.8.2001 16:30 GMT
De wind zit steeds tegen, we zeilen lekker maar de motor moet er een beetje bij. Bij vertrek Portsmouth dinsdagmorgen was het SE 3 Bft maar al snel werd het E. Vannacht kwamen we op de lengte van Greenwich en dus weer op het oostelijk halfrond. Dinsdag was het zonnig en warm, nu wat fris en minder zon. Vanmiddag passeerden we Dover, de wind is sindsdien verder gekrompen en dus nog steeds wat tegen. ETA Ramsgate is 19:00. Vertrek van daar morgenvroeg om 07:30. Dan misschien naar Pin Mill.

27.8.2001 16:15 GMT
Vandaag de laatste dag van het festival, dat inmiddels stevig in handen van de marine-propaganda blijkt te zijn. Druk en zonnig. Morgenvroeg komen de passagiers voor de reis naar huis en dan om 11:00 Parade Out. ETA Rotterdam 1.9 einde ochtend.

22.8.2001 13:53 GMT
Gisteren dagtocht naar de wedstrijden. Meerdere starts bij Cowes, zuidenwind 4 Bft, zon. We lagen dichtbij. De J-klassers ‘Endeavour’, ‘Velsheda’ en ‘Shamrock’ gezien en vele andere grote namen. Zeer, zeer druk op het water. De Italiaanse ‘Stealth’, een zwarte racer uit de 12-meter klasse, was als eerste Wight rond, gemiddeld15 knopen. Nu masten verven en aanstonds naar Portsmouth voor deelname aan het International Festival of the Sea.

19.8.2001 13:13 GMT
We liggen sinds zaterdagmorgen ten anker op de Solent bij Yarmouth. Veel verven en het schip mooi maken voor de komende week. Vandaag veel wedstrijden, we liggen heel mooi bij de bovenwindse boei van de races. Enorme J-klassers ter gelegenheid van de America’s Cup Jubilee, veel 12-meter-racers. Zon, tot 4 knopen stroom tegen een NW 7 Bft en overal witte schuimkoppen. Genieten. Morgen door naar Southampton.

17.8.2001 15:30 GMT
Vanochtend vroeg de Scilly-eilanden gepasseerd, om 06:30 Land’s End en om 09:45 Lizard Point. Grote namen. Nu ter hoogte van Start Point, we lopen 8 knopen. Wind was prima maar krimpt nu naar SE. Maar we hebben genoeg tijd. We zijn met 10 personen en 5 nationaliteiten. Vannacht komen we bij de Needles, de westelijke ingang van de Solent.

15.8.2001 12:49 GMT
“Rain, drizzle and fog”, zo zeggen ze het hier op de weerberichten, en het was echt Iers weer deze laatste dagen. Zaterdag op Valentia gebleven. De helft ging wandelen, de andere helft hield binnen ‘zondagmiddag’, met veel lezen en schrijven. Vertrek zondag 04:00 laat in dichte mist die tijdens zonsopkomst prachtig over de hoge kapen de zee instroomde. Hele dag veel zon en mooi gezeild om alle kapen heen naar Castletownshend. Bij de baai kwam weer motregen en later regen. Oudste pub van Ierland bezocht: Mary Ann’s. Volgende dag zondag naar Glandore gezeild, in het besloten wereldje van dichte mist. Naar een steencirkel gewandeld. Maandag vlak na ontbijt naar Cobh. Prachtig gezeild, vol tuig en geweldige gang van ruim 10 knopen, wat een slapende griend bijna fataal werd. Bij de ingang nog een bruinvis. Afscheidsdiner, toespraakjes en verder veel, veel regen. Op dit moment varen we met lekker zonnetje op de rivier Lee naar Cork waar de passagiers zullen afstappen. Na inkopen vertrekken we vandaag nog naar Southampton.

12.8.2001 15:48 GMT
En enkele bijzondere zee-waarnemingen op deze reis tot nu toe (van onze natuurgidsen Jurren Koerts en Annemiek Rutten) Kuhl’s pijlstormvogel, Atlantische grote pijlstormvogel, de grauwe pijlstormvogel, de gewone dolfijn en de dwergvinvis.
We verwachten dinsdagavond in Cobh aan te komen.

11.8.2001 10:05 GMT
Op woensdag rustig in het licht van de ondergaande zon langs de bergen van Bantry Bay naar Adrigole gevaren. Donderdag heel vroeg naar Dunboy Castle gevaren, even ten zuiden van Bearhaven. Prachtig spookachtig, bomen die door de ramen groeiden, marmeren pilaren en een dicht beboste omgeving. Daarna tussen de eilanden Bull, Cow en Calf door naar Derrynane gezeild, waar het huis van Daniel O’Connell staat, een beroemde Ierse smokkelaar. Mooi wandelen door de slufter en het park.
Vrijdag rond lunchtijd anker op en naar de Skellig-eilanden waar we op Great Skellig 10 mensen hebben afgezet die naar de indrukwekkende en 217 m hoge top zijn gelopen, waarop een klooster uit de 6e eeuw staat. Intussen voeren we met de ‘Oosterschelde’ rond het maar 500 m lange eiland, het was overal te
diep voor het anker. Doordat het eiland midden in de oceaan ligt, waren de golven hoog voor de dinghy, het was dus een leuke en spannende ervaring om de mensen van het eiland af te halen. Daarna langs Little Skellig gevaren waar meer dan 40000 Jan-van-genten broeden; een prachtige herrie en een lekkere stank op deze, als naalden uit het water stekende rotsen. ’s Avonds gingen we in Ierse regen voor anker bij Knight’s Town op Valentia Island.

8.8.2001 16:55 GMT
Op South Harbour (Clear Island) maakten we weer een prachtige wandeling, veel bloemen, bramen en steile kliffen. ’s Middags naar Skull, we zeilden onder vol tuig tussen de eilandjes door die hier allemaal Calf of Cow heten. ’s Avonds genoten we nog een echt Iers biertje. Dinsdag door het smalle Long Island Sound langs Mizen Head Bantry Bay ingezeild naar Glengariff, heel mooie groene kust in fel zonlicht met af en toe goeie regenbui. Bij de ingang van de baai lagen de zeehonden weer op ons te wachten, op tientallen kleine eilandjes liggen ze er. Een heldere nacht met een achter de bergen opkomende maan, sprookjesachtig. Woensdag de hele dag wandelen, zeilen met de sloep, een Italiaanse tuin bezoeken, zeehonden kijken en dorpje kijken. Vanavond zeilen we naar Bear Island.

6.8.2001 08:18 GMT
Op vrijdag 3.8 zijn we vertrokken uit Cork voor een eerste étappe naar Kinsale. Prachtige luchten en veel zon, een beetje zeilen en een beetje op de motor. In het dorpje hebben we gewandeld. Op zaterdag 4.8 ging er bij een passagier een schouder uit de kom en we moesten hiervoor naar het ziekenhuis; het viel mee en alles is weer goed. We konden daardoor ’s middags pas weg maar we hebben lekker gezeild, langs de ruige Head of Kinsale naar Seven Heads Bay, waar nog tijd was voor een mooie avondwandeling. Op zondag 5.8 gingen we om 06:30 weg in stralende zon maar met weinig wind. Op de tamelijk vlakke zee passeerden de gewone vinvissen die ochtend dus niet ongezien; drie kwamen heel dichtbij. ’s Middags was het wandelen op Sherkin Island en ’s avonds naar de pub gezeild met de sloep in Baltimore; de ‘Oosterschelde’ gaat even later ook die kant op.
Vanochtend is het regen maar er staat wel een goede wind; na het ontbijt vertrekken we naar Clear Island.

2.8.2001 09:11 GMT
Op 30.7 maken we eerst een ochtendwandeling. Dichte mist en het regent zachtjes. Om 12:15 vertrekken we. Het klaart op en we zetten koers richting Clear Island. We laten het anker vallen in South Harbour, een werkelijk prachtige plek; met harde S of SW wel een heel gevaarlijke want de oevers lopen als een trechter naar elkaar toe. Het weer is ineens heel mooi geworden en we maken een wandeling op de misschien wel mooiste plek van de hele reis. We ontmoeten ook nog een aardige Amerikaanse schrijver, ene Chuck Kruger, die op het eiland woont en werkt en ons enkele van zijn boeken schenkt. Ondanks het goede weer besluiten we toch maar te vertrekken naar Castletownshend, voor de nacht. Zeilend varen we de avond in. We ronden de Old Head of Kinsale op enkele tientallen meters en verschalken daarbij een maaltje makreel. Om 21:45 ten anker in de baai van Castletownshend. De volgende dag eerst weer een wandeling. Castletownshend ligt in een prachtige baai, waar zo te zien het rijkere deel van de Ierse bevolking woont. Vertrek om 12:30. De wind is eerst nog matig maar later bijna helemaal ingezakt. Tijdens deze reis hebben we de eerste dag al orka’s (zwaardwalvissen) gezien, later dwergvinvissen, bruinvissen en dolfijnen. Vele soorten zee-en landvogels, zeehonden, vissen, haaitjes, kwallen, planten, etc, etc, maar het mooiste is voor het laatst bewaard: we varen recht in een school gewone vinvissen, enorme reuzen, die zich van heel dichtbij laten bewonderen. We schatten de grootste van het stel op 23 meter. Ze blijven een hele tijd dicht bij ons voor ze weer verder trekken. De wind is inmiddels helemaal weg, dus gaan we op de motor verder, maar onze dag kan niet meer stuk. Om 20:30 ten anker bij Oysterhaven. Er zit veel vis in de baai, we zien ze boven het water uit springen. Ook hier vangen we met een lijntje met veren naast de ‘Oosterschelde’ weer een flink maal makreel. Om 23:40 anker op en weer ten anker omdat we te dicht bij een buurman in de buurt komen. Na verschillende dagen van zeilen met de sloep proberen enige gasten en bemanningsleden nu samen te roeien. Dat valt zo te horen nog niet mee. De volgende ochtend is het eerst nog potdicht van de mist, maar de zon wint en het wordt weer een mooie dag. We varen wat met de bijboot naar grotten aan de kust. Er is hier geen dorpje, maar wel staat er weer een van de mooie kastelen waarvan we er deze reis al zoveel hebben zien staan, meestal als ruïne. Om 11:30 anker op. Er staat een heel licht windje, maar met wat stroom mee lopen we toch nog 3 à 4 knopen. De bestemming is Cobh, waarvandaan we de volgend ochtend vroeg willen vertrekken naar Cork. Wanneer we daar aankomen, blijkt er geen plaats meer te zijn. We besluiten maar door te varen naar Cork zelf, waar we op 1 augustus om 20:00 afmeren aan de Penrose-kade, ook ons vertrekpunt twee weken geleden. Morgen zal er een nieuwe groep gasten aan boord komen voor (hopelijk) net zo’n fantastische reis.

29.7.2001 20:09 GMT
Op 27.7 krijgen we na een dag vol lange wandelingen, boottochtjes, zeiltochten met de sloep etc. nog even bezoek van de kapitein van de plaatselijk reddingboot. Hij neemt een maal vis voor ons mee. Ook nodigt hij ons uit om op onze beurt de zeer moderne en krachtige reddingboot te bezoeken. Gemiddeld varen ze 30 keer per jaar uit voor een noodoproep.
De volgende ochtend vertrekken we in alle vroegte van Valentia Island, om 06:00 zijn we al onderweg. Het is een prachtige ochtend, het is bladstil en de zee is olieachtig. Noodgedwongen dus op de motor. We kunnen zo wel heel dicht langs Puffin Island, waar inderdaad onder andere puffins (papegaaiduikers) rondfladderen en we varen tussen andere kleine eilandjes door naar de monding van de rivier Kenmare. Om 11:30 al laten we het anker vallen, in Sneem. We hebben een erg mooie ankerplaats, al is het erg klein vooor de ‘Oosterschelde’. Het plaatsje zelf is mooi maar wel erg toeristisch.
De volgende dag 29.7 vertrekken we na het ontbijt. De dag begint met tegenwind en regen maar allengs klaart het op. Uiteindelijk zeilen we met vol tuig en met een zonnetje vlak onder de indrukwekkende kust. Vlak voor Crookhaven varen we Barley Cove in, een kleine baai waar veel mensen op het strand liggen. We maken een showrondje door de baai en ankeren om 19:15 in Crookhaven.

26.7.2001 20:55 GMT
Inmiddels aangekomen bij Valentia Island. We hebben prachtig gezeild en we zijn zeilend ten anker gegaan bij Knight’s Town.

26.7.2001 14:24 GMT
De dag erop een lange wandeling gemaakt bij mooi weer. ’s Middags met sloep en rubberboot langs rotsen gevaren waar veel zeehonden lagen; er waren erg veel jongen. Ook nog een kort bezoek gebracht aan Garinish-eiland waar de vroegere eigenaar een prachtige Italiaanse tuin heeft laten aanleggen. Om 16:30 vertrokken naar Bearhaven, waar we de nacht hebben doorgebracht. Een flinke groep heeft ’s avonds leuke tijd gehad in de plaatselijke pub. Vanmorgen om 08:30 weer vertrokken voor een lang traject naar Valentia Island. Met het schip zijn we nog even de baai ingevaren, waar een prachtig kasteel stond. Op bijna elke rotspunt of kaap hier staat wel een oud kasteel of klooster, het overgrote deel als ruïne. Eerst gingen we onder vol tuig richting Bull, een rotseilandje bij de uitgang van de rivier Kenmare; toen zijn we gegijpt en op dit moment varen we met de breefok plat voor de wind naar het noorden. Veel Jan-van-genten, alken en stormvogels, en ook papegaaiduikers om ons heen.

24.7.2001 22:42 GMT
De Glandore classics’ race was voor de deelnemers een succes, maar voor ons viel het toch wat tegen. Iedereen in het dorp was blij dat we er waren en er was een groot feest met vuurwerk, maar daarvoor waren we natuurlijk niet naar Ierland gekomen. Bovendien, wat is een groot feest in ee
n dorp met 1000 inwoners?
De volgende dag vertrokken om 08:30 voor het kleine stukje naar Baltimore Harbour. Het is een beschutte baai 15 mijl westelijker. Ten anker bij Sherkin Island Harbour om 11:00. Het weer was goed, dus heerlijk gewandeld. ’s Avonds met de sloep onder zeil naar Baltimore geweest. Er was een goed optreden van een bekende Ierse zanger. Helaas wilde de oude Seagull niet starten op de terugweg, zodat ten einde raad de rubberboot maar als sleepboot werd opgeroepen. ’s Nachts harde regen, maar ’s ochtends was het weer redelijk. We vertrokken om 06:30, met de hoop na het ronden van Fastnet Rock eindelijk goede wind te hebben. Helaas kwam er toen net een frontje over en kregen we NW. We moesten dus nog iets verder op motor. Gelukkig klaarde het op en met prachtig weer zeilden we Bantry Bay in. Om 16:30 gingen we ten anker in Glengarriff. Het is een prachtige ankerplek en overal om ons heen zijn zeehonden.

22.7.2001 08:03 GMT
We zijn zaterdag om 09:30 vertrokken uit Cork, eerst met de motor erbij en buiten werd het kruisen. Wind pal tegen en stroom ook. Enige zeezieken. ’s Middags moest de motor alweer bij en we motorzeilden naar Kinsale. Een mooie aankomst; we kregen een prominente plek aan de kade van een vriendelijke havenmeester. Het hele dorp kwam in de loop van de avond even kijken. Vanochtend zijn we vertrokken om 07:30, prachtig weer en weinig wind. We zeilen nu hoog aan de wind onder vol tuig, met Old Head of Kinsale een halve mijl over stuurboord. We gaan naar Glandore, waar een feestelijke aankomst is van de klassieke jachten en waarvoor we zijn uitgenodigd tijdens het vorige bezoek, op 18.7.

20.7.2001 18:00 GMT
Gisteravond om 21:00 meerden we af in Cobh. We moesten even wachten op het vertrekkende cruiseschip ‘Amsterdam’ van de Holland-Amerika Lijn, waarna we de plaats ervan konden innemen. Vanmorgen om 10:45 zijn we verdergevaren naar het dichtbijgelegen Cork, het eindpunt van deze reis en het begin van twee Ierland-natuurtochten. Om 17:00 kwam de nieuwe groep passagiers veilig aan op het schip en zojuist zijn de introducties door opstappende kapitein Gerben Nab voltooid.
Vanochtend was er aardig wat regen, maar de bewolking is nu gebroken, het klaart op en de zon breekt door.
We vertrekken morgenvroeg rond 09:30.

19.7.2001 09:38 GMT
Op 16.7 kwamen we op de Scilly’s aan, om 15:00 waren we bij St. Mary’s Road ten anker. Het zijn prachtige, subtropisch begroeide eilanden met ruige rotskusten. Jammer genoeg was er slecht weer op komst en dan is het daar slecht ankeren. Om 19:00 werden we door de plaatselijke reddingboot naar buiten geloodst; er is geen betonning en er zijn wel rotsen, vandaar. ’s Nachts zijn we met een SE 9 Bft naar Ierland gescheurd. Er was veel water aan dek maar alles zat goed dicht en er kwam geen water binnen. Tegen de ochtend was het alweer voorbij want toen zaten we in het oog. Er kwam een waarschuwing voor N 9 Bft maar toen waren we al binnengelopen in Castletownshend, een diepe baai met veel groen en kastelen, en met de oudste pub van Ierland, Mary Ann’s. We waren hier 5 jaar geleden ook.
Op 18.7 zijn we vertrokken, 10 opvarenden besloten naar de volgende baai te gaan lopen. We zijn met NNE 7 Bft naar Glandore Harbour gevaren.
In Glandore Harbour bleek een classic boat-festival te zijn en men was opgetogen over onze komst. We werden uitgenodigd voor de dorpsbarbecue. We zijn daar zojuist vertrokken, over enkele minuten maken we nog de start van die klassieke schepen mee, een race naar Fastnet. Wij gaan de andere kant op, naar Cobh bij Cork.
Het is hier prachtig.

16.7.2001 10:30 GMT
Op 13.7 kwamen we bij Cowes (Isle of Wight) aan. De wal op en kastelen bekeken. De volgende middag op de motor (WSW) de West-Solent uit, met prachtig licht op de Needles. Daarna gingen de zeilen omhoog. Door de WSW moesten we kruisen en dat hebben we anderhalve dag gedaan, tot vanochtend de wind SE werd, 2-3 Bft; hierdoor varen we nu met de breefok op en een heerlijke bakstagwind naar de Scilly-eilanden; we zijn net Wolf Rock gepasseerd. Vanmiddag gaan we in de Scilly’s ankeren, waarschijnlijk in het New Grimsby-sont tussen de eilanden Tresco en Bryher. Aanvankelijk hadden we daar zullen blijven tot woensdag maar er komt een groot lagedrukgebied met veel wind aan en daarom gaan we misschien morgen al weg.

12.7.2001 11:44 GMT
De Westerschelde moesten we uitmotoren vanwege de westelijke wind. Toen we buiten kwamen, bleek de wind zuidelijk te zijn en we konden mooi naar Ramsgate zeilen. Vlak ervoor, ter hoogte van Margate, werd het SW 8 Bft, dus tegen met veel golven. We zijn dinsdagavond Ramsgate binnengegaan om 17:30 en daar hebben we verwaaid gelegen tot de volgende ochtend om 06:30. Toen was het WSW 8-9 Bft en we zijn op de motor onder de kust naar Dover gegaan; felgroene golven en schitterend zonlicht op de krijtrotsen. Teveel golven om door te gaan; we zijn Dover binnengegaan en daar gingen we om 12:00 ten anker. De hele dag woei het SW 9 Bft.
Vanochtend zijn we vertrokken om 07:30, we zeilen nu met de motor erbij in een SW 5-6 Bft en liggen ter hoogte van Rye Bay, waar we op 1 mei jongstleden met de jongeren van Hora di bai nog waren. Als het zo blijft, zijn we morgen op Wight.

9.7.2001 08:44 GMT
De passagiers voor de reis naar Ierland komen nu aan boord. We wachten op het hoogwater van begin van de middag en dan vertrekken we met de ebstroom in de kont naar buiten.

5.7.2001 12:00 GMT
Mooi gezeild vanaf Oostende, schitterende omstandigheden. Dinsdagavond hebben we geankerd even ten zuiden van de Walvistaart op de Bol van Knokke en daar hebben we gebarbecued. Woensdagochtend om 08:00 gingen we verder naar de monding van de Westerschelde. Met veel andere grote zeilers voeren we naar Antwerpen, vanwege de oostelijke winden op de motor. In de avond kwamen we aan. We liggen nu in het Kattedijkdok. Na afloop van de feestelijkheden vertrekken we voor de eilandentocht naar Ierland; dat wordt maandagochtend.

2.7.2001 21:40 GMT
Vanaf Scheveningen zijn we snel naar de overkant gezeild, met mooi weer en een fraaie wind. Zaterdagmorgen vroeg waren we in Lowestoft. Daar hebben we de hele dag genoten, inclusief een biertje in de pub ’s avonds. Zondagmorgen heel vroeg vertrokken naar Pin Mill op de Orwell-rivier, een prachtige plek met enorme oude bomen en fraaie wandelpaden. Vanochtend zijn we daar vertrokken, heel weinig wind. We liggen sinds 21:00 voor Oostende te wachten tot we naar binnen mogen; ze vinden het vanwege enkele in- en uitgaande veerboten te druk om ons binnen te laten. Zojuist kwam het bericht dat we de haven in mogen varen.
Morgen vertrekken we. Langzaam gaan we richting Antwerpen, waar we uiterlijk woensdagmiddag moeten aankomen voor het bijwonen van Sail Antwerpen.

28.6.2001 11:30 GMT
Met die mooie oostelijke wind zijn we toch maar doorgevaren. Uiteindelijk ankerden we ‘s–nachts om 03:00 op de rede van Oudeschild op Texel. Daar zijn we woensdagavond rond 21:00 vertrokken en vanochtend liepen we Scheveningen binnen. Vanavond of morgenvroeg vertrekken we naar Engeland met de nieuwe passagiers.

26.6.2001 15:45 GMT
Na een drukke week zijn we maandagochtend 25.6 met een aantal passagiers uit Kiel vertrokken. ‘s-Avonds waren we al door het Kieler-kanaal. ‘s-Nachts viel de geringe wind weg maar sinds vanochtend zeilen we met een mooi gangetje; we boffen met die lekkere oostenwind. Op dit moment zitten we boven Ameland en we verwachten rond middernacht op de rede van West-Terschelling ten anker te gaan. Morgen even het stadje bekijken en dan later op de dag weer weg. We moeten donderdag uiterlijk om 12:00 in Scheveningen zijn.

18.6.2001 11:42 GMT
Woensdagavond waren we in Rendsburg, halverwege het Kieler-kanaal. De volgende dag hebben we langdurig gezeild in het Kieler Fjord, met fraai weer. De nacht brachten we door in Eckenförde, even ten noorden van Kiel. Vrijdagmiddag kwamen we om 13:30 in Kiel aa
n. In het weekend begon de drukte pas goed, elke dag hadden we zo’n 120 gasten a/b. Vandaag is het even rustig, geen gasten. Morgen gaat het spektakel weer los en dat blijft zo tot het einde van het komend weekend.
Het is nu stralend blauw boven ons hoofd.

13.6.2001 08:09 GMT
We maakten een mooie tocht naar Helgoland, met een W en een NW, eerst 4 later 5 toen weer 4 Bft, en ook met zon. We hebben gezeild van de Maasmond tot een uur voor de haven van Helgoland. We lagen dinsdagavond om 20:00 vast. Dat was dus 234 mijl in 32 uur. Vandaag om 11:00 gingen we weg, met het inkomende tij mee naar Brünsbüttel, aan de ingang van het Kieler-kanaal.

11.6.2001 10:00 GMT
Ook in het weekend hebben we weer enkele dagtochten gevaren. Gisteren was het personeel van binderij Bruystens aan boord; zij doen twee maal per jaar gratis voor ons het brocheren en bundelen van Oosterschelde-Nieuws.
We vertrekken aanstonds (11:30) naar Kiel voor het bijwonen van de Kieler Woche. Er staat een redelijk westen windje. We moeten er uiterlijk vrijdagmiddag zijn.

7.6.2001 11:05 GMT
We zijn nu op de Oude Maas en varen met een dagtochtgezelschap naar Hellevoetsluis, binnendoor. Morgen varen we met een nieuw gezelschap terug naar Rotterdam.

3.6.2001 15:30 GMT
We varen nu vanaf Hoek van Holland terug naar de Veerhaven na een geslaagde dagtocht. We hebben even de zee geroken bij de Hoek, er stond een stevige NW 8 Bft en we gaan nu op de fok en de vloed in de kont met 8,5 knoop naar de stad. Morgen vertrekken we voor een 3-daagse reis van een gezelschap naar zee. Donderdagochtend zijn we terug. Dan nog 4 dagen dagtochten en dan begint het zomerprogramma, met het vertrek naar Kiel op 11.6.

30.5.2001 22:50 GMT
We zijn maandag vertrokken uit Rotterdam met a/b mensen van het bedrijf Cimcool. We zijn eerst naar Oudeschild (Texel) gezeild; met een SW 5-6 Bft; met een ruime winds-tuig zijn we prachtig snel gegaan. ‘s-Avonds om 21:00 uur zijn we aangekomen zodat er nog tijd was voor een biertje in de kroeg. Dinsdag was er een W 7 Bft maar het was toch heel mooi zeilen langs de Nederlandse waddeneilanden richting Terschelling, er was vooral ook rust en er waren schitterend drooggevallen platen toen we eenmaal weer tussen de eilanden door naar binnen waren gezeild. Bij Terschelling zijn we ten anker gegaan. A/b werd eerst vergaderd, daarna zijn fietsen gehuurd en er is gewandeld en gezond op het terras. Woensdagavond zijn we er vertrokken. Nu zeilen we over een spiegelgladde Noordzee richting Scheveningen.

Van de rederij (27.5.2001)
De ‘Oosterschelde’ lag om 16:00 afgemeerd in de Veerhaven, na een mooie en zonnige tocht, waarin nagenoeg alles kon worden bezeild. De komende dagen gaat de ‘Oosterschelde’ een tocht met personen uit één bedrijf maken, bestemming zo ruim als de Noordzee en vrijdagmiddag zijn ze terug in Rotterdam.

26.5.2001 17:42 GMT
Onder vol tuig zijn we in 22 uren naar Ramsgate gedenderd, het was prachtig weer met een NE 3-4 Bft. We kwamen er aan met laag water, alles stond erg droog wegens het springtij (6 m verschil). Op de middag gingen we weer onder zeil, naar Pinmill aan de rivier Orwell. We gingen er voor anker met drooggevallen bootjes om ons heen. Nadat iedereen de kant was opgeweest om te genieten van zoveel groen en rust en vogels en het oude dorpje, gingen we anker op en onder zeil met veel bekijks. We zijn de rivier afgezeild, en gaan nu met S 4 Bft en 8 knopen richting Rotterdam. We hebben niets te klagen.
ETA Rotterdam Veerhaven: 27.5 om 16:00.

23.5.2001 21:30 GMT
ETD Scheveningen: Hemelvaartsdag 24 mei om 07:00. Gezien de weerberichten, gaan we waarschijnlijk naar Chatham.

22.5.2001 12:55 GMT
De afgelopen week hebben we de laatste reparaties verricht. De grotere waren onder meer het vervangen van de doorgerotte demper van de kleine generator, de ankerlier moest nog eens uit elkaar want die zat toch wat te strak op de hoofdas en hierdoor liep het soms vast. Kleinere raparaties werden verricht aan de stuurautomaat, de hoofdmotor en de radar, en binnen aan de oven, de barkoeling en de frituurinstallatie. Ook is de nieuwe bezaansgiek erop gezet. Tussendoor hadden we vier partijen. En nu varen we op de tweede vaardag van drie; we hebben 32 passagiers, het waait NNE 3-4 Bft, we voeren vol tuig onder een stralende zon, ergens voor de kust van Scheveningen, waar we aan het eind van de middag aankomen. Morgen de derde vaardag, vanuit Scheveningen en daarna vertrekken we voor de Hemelvaartreis naar Engeland, alweer volgeboekt.

Van de rederij (18.5.2001)
Gisteravond hebben we een kort tochtje gemaakt met het bestuur van de Stichting Het Rotterdamse Zeilschip en met relaties van de bestuursleden. Voor de bemanning en het schip was het even wennen om een dagtocht te varen; na een aantal maanden op zee is het een heel andere discipline. Het was een heel aangename avond. Iedereen was erg geïnteresseerd in het schip en de kok had zijn best gedaan. De zeer harde wind maakte zelfs het korte tochtje op de rivier tot een hele belevenis.
Morgen is de eerste van drie dagtochten met ondersteuners en andere belangstellenden.

13.5.2001 20:10 GMT
In Lowestoft arriveerden we als eerste en we wonnen een kompas voor de snelste oversteek; onze gecorrigeerde positie op dit keerpunt was 6 van de 18. Gisteren finishten we op zee; onze gecorrigeerde positie na de 2e étappe is 7. Vanaf IJmuiden zijn we vandaag naar Amsterdam gegaan.

10.5.2001 09:33 GMT
Net een dagje thuis en we zijn alweer weg, met de Race of the Classics met 18 schepen, allemaal met studenten als opvarenden. Helemaal niet erg om zo snel (en onverwacht) weer weg te gaan want we deden deze wedstrijd vaker en het is altijd erg gezellig. Vanuit de Veerhaven voeren we op maandag naar Scheveningen met de hoofdsponsors van de race. Mooi weer maar wel tegenwind; om op tijd te komen, werd het motorsailen. ‘s-Avonds kwamen de studenten van de vereniging Unitas a/b. Op dinsdag 8.5 was de start van de race om 13:00 uur voor Scheveningen. Vanwege de NE-wind besloot de wedstrijdleiding niet naar Ramsgate maar naar Lowestoft te gaan. We zijn als laatste gestart en – bijna gênant – door het hele veld gezeild en als eerste aangekomen, met een zeiltijd van 12 uur. Ons schip doet het gewoon erg goed met een knik in de schoot. In Lowestoft is veel bekijks; er is ook een groot feest, zoals dat bij goede studenten hoort.
Morgen gaan we terugracen, naar Amsterdam.

Van de rederij (7.5.2001)
Onverwacht vertrekt de ‘Oosterschelde’ vandaag om14:00 naar Scheveningen. Daar start morgenvroeg de Race of the Classics naar Engeland en terug. Een ander schip, dat door de organisatie was gehuurd, is niet op tijd terug in Nederland en de ‘Oosterschelde’ is eerder dan verwacht terug in Nederland. Vandaar. De Race of the Classics is van Scheveningen naar Amsterdam, met het keerpunt in Ramsgate of Lowestoft.
Zaterdag of zondag zijn we in Amsterdam. Vandaar gaan we terug naar Rotterdam.

Van de rederij (5.5.2001)
De ‘Oosterschelde’ is dus weer terug in Rotterdam. Iets eerder dan verwacht, maar dat komt goed uit. Zaterdag 5 mei en zondag 6 mei ligt de Veerhaven vol met zeilschepen. De meeste doen mee aan de Race of the Classics, die maandag van start zal gaan, maar zondag zullen ze open schip houden, zodat eenieder ze kan bezichtigen. Dat de ‘Oosterschelde’ hieraan als vlaggeschip in haar eigen thuishaven kan meedoen, is natuurlijk erg fijn.
De bemanningsleden die de laatste tijd hebben gevaren, zijn natuurlijk behoorlijk moe en willen graag een beetje rust. Maandag gaan we eerst met z’n allen de afgelopen reis bespreken en bekijken wat we verder nog aan het schip willen doen. Hoewel het schip er van buiten goed uitziet, zijn er wel wat kleine technische mankementen. Zo is een uitlaatdemper doorgeroest, moet het gescheurde topzeil naar de zeilmaker, moet de tijdelijke stalen giek die in
februari is aangebracht, worden vervangen door een nieuwe houten giek, etc, etc.
Waarschijnlijk zullen we iets minder vaak nieuws op de site publiceren, maar in ieder geval eens per week laten we toch iets van ons horen.
Het eerstvolgende vertrek staat gepland voor 17 mei, wanneer er een dagtocht met mogelijke huurders en sponsors wordt gemaakt.

Van de rederij (4.5.2001)
Om 14:00 uur precies draaide kapitein Eliane de Vilder de ‘Oosterschelde’ de Veerhaven in: het schip heeft alle opvarenden veilig in Rotterdam gebracht. Hiermee is het Oosterschelde-deel van het ‘Hora di bai’-project beëindigd.

2.5.2001 18:32 GMT
Dit is het laatste bericht tijdens de Hora di bai-reis. Met N-wind zijn we langs de Engelse kust gezeild tot het NE 8 Bft werd. We hebben toen geankerd in Rye Bay op 1.5 om 09:15 om gunstiger omstandigheden af te wachten. ’s Middags nam het even af, voldoende voor ons om snel over te steken naar de Westerschelde, alwaar we door het kanaal door Walcheren in Veere aankwamen op 2.5 om 16:00. Wat is het mooi, lente in Nederland als je van zee komt: lammetjes, heel veel vogels, en groen, groen. In Veere zijn we even aan land gegaan voor shag, ijs en beweging. Nu zijn we heerlijk rustig aan het zeilen op het Veerse Meer. Eén voor één worden de praktijkopdrachten uitgevoerd door de jongens, zelfstandig zeil zetten, motor starten, onderhoud enzovoorts, wat soms leuke situaties oplevert als de bemanning deelnemer speelt en andersom. Morgen verder door Zeeland, de laatste loodjes wegen misschien niet zo zwaar.

Van ‘Hora di bai’-deelnemer Willem (1.5)
“Goede dag allemaal, we zijn er bijna. We komen vandaag aan op de Westerschelde en gaan binnendoor naar Rotterdam; dat word leuk. Het gaat steeds beter met ons want we zijn er bijna. Groeten aan Veenendaal.”

Van ‘Hora di bai’-begeleider Jan Franssen (2.5)
“Na een snelle overtocht zijn we nu op het Veerse Meer. Het zit er bijna op. Met iedere deelnemer is een actieplan opgesteld voor het vervolg van het Hora di bai-project aan de wal, want daar gaat het uiteindelijk om. De deelnemers hebben met meer of minder succes geleerd te werken, te studeren en samen te leven tijdens een zeereis. Nu volgt de fase waarin met Andries de Weert en mijzelf de weg naar een betere toekomst van de deelnemers geplaveid zal worden. Velen zullen de scheepvaart in gaan via VTL, anderen zullen werk aan de wal gaan doen. Wij zijn optimistisch en vanaf de ‘Oosterschelde’ met zijn prima bemanning danken wij ieder die dit project heeft mogelijk gemaakt. Hora di bai, het uur van vertrek, is vrijdag 4.5 om 14:00. Wij hopen u allen in de Veerhaven te begroeten.”

28.4.2001 20:36 GMT
Het Engelse Kanaal is bereikt, we zeilen voor de wind naar binnen vergezeld door Jan-van-genten en stormvogels. Het wordt steeds drukker met de scheepvaart, echt weer thuis. De afgelopen dagen zijn we prachtig door lagedrukgebieden voortgejaagd, voor de meesten behoorlijk imposant om het schip zo door de golven te zien gaan terwijl ze zelf amper kunnen lopen aan dek. Het plan is om nog even de rivier Blackwater aan te doen vòòr 4 mei. De verhalen over meisjes en bier worden steeds groter, ze kunnen haast niet wachten, dus gaan we een rustig plekje zoeken om te ankeren.

Van ‘Hora di bai’-deelnemer Paul (26.4)
“We zijn al 5 dagen geleden vertrokken van de Azoren; als je dit moet vergelijken met het weer daar, dan had ik liever weer op de Azoren gezeten, maar ja het is niet anders. We willen allemaal naar huis en dit (varend) is de enige manier op dit moment. Terwijl ik dit schrijf, word ik door het hele kotje geslingerd, maar ja, als je de golven ziet, dan begrijp je ook waarom. De golven zijn meters hoog en we varen nu wel 9 knopen en dat is heel hard. Als we zo doorgaan, dan zijn we 4 mei in Rotterdam; het werd tijd ook. Wanneer het mooi weer is, vindt niemand het erg om te varen, maar met zulk kutweer, kan het niet snel genoeg afgelopen zijn. Wil een van jullie weten hoe het is om in de vroege ochtend een koude golf tegen je aan te krijgen, dan moet je zeker gaan zeilen op de oceaan, gegarandeerd dat je gelijk wakker bent. Ik ga jullie nu verlaten want over een paar minuten moet het stuur van Daan worden overgenomen. En, mensen thuis, met mij is verder alles goed hoor.”

Van ‘Hora di bai’-deelnemer Pieter (28.4)
“Hallo, we zijn nu op de hoogte van Engeland, zijn 4,5 week a/b. Ik kan nu alles doen zonder hulp van de bemanning. Zoals jullie weten, is er pas een lek geweest in de machinekamer; toen heb ik 5 uur gestuurd. Er werden geen vragen gesteld, iedereen wist wat ze moesten doen. Ik vind het knap dat de bemanning zich zo rustig kan houden met alle situaties a/b. Al dat gekanker, dat gezeik, ze weten dat ze hier niet voor zweetvoeten zijn, de jongeren bedoel ik daarmee. Veel succes in Nederland.”

Van VTL-docente (en bemanningslid) Els (28.4)
“We hebben als bemanning in de loop der jaren aardig wat ervaring opgedaan in het onder zeer uiteenlopende omstandigheden leefbaar en gezellig houden van ons gemeenschappelijk kind de ‘Oosterschelde’.
Met deze reis is alles anders. Toen het een paar dagen geleden windkracht 8 (en in buien zelfs meer) waaide, gaf mij dit, hoe bizar ook wellicht, een vertrouwd gevoel. Geen geschreeuw meer, geen geruzie of keiharde muziek meer. Alle jongens lagen op bed en onze ‘Oosterschelde’ slingerde en rolde, dichtgereefd en met een snelheid van 9 knopen gingen we richting Rotterdam. Zorgdragen voor je omgeving is voor de meeste jongens totaal onbekend. Zodoende gaat er relatief veel kapot door ondoelmatig gebruik. Een van de jongens schopte een koelkastdeur met zijn schoen met stalen neus dicht. “He joh, doe die deur even normaal dicht, zo gaat-ie kapot”, zeg ik zo beheerst mogelijk. “Je ziet toch zelf ook wel dat ik iets in mijn handen heb”, luidt het antwoord. Zo krijgen we allemaal onze cursusjes. Op maandag 30 april is de laatste toets over alle (binnenvaart)theorie die ik behandeld heb. De jongens zijn ook bezig met het uitvoeren van praktijkopdrachten, aan dek en in de machinekamer, waarvan de beoordeling meetelt voor het eindcertificaat.”

25.4.2001 21:24 GMT
We zeilen met lage druk en buien, soms met erg veel wind, tot 10 Bft, soms met zware hagel. We zeilen nu weer gereefd en dan weer met vol tuig. De wind is erg variabel in kracht maar continu tussen SW en NW. Het topzeil is gescheurd, inmiddels is het genaaid en alweer aangeslagen. Vannacht was het een spannend nachtje want er bleek veel water in de machinekamer te staan. Met de pompen erbij was het gauw weer leeg. Het bleek een lekke terugslagklep in de lensleiding te zijn. We missen het warme zomerweer wel, maar dit is echt mooi varen en de eerste tekenen van de kanaalkoorts (het bijna-thuis-syndroom) beginnen zich al te vertonen. Nog 400 mijl naar het Engelse Kanaal.

Van ‘Hora di bai’-deelnemer Willem (25.4)
“Er is van alles gebeurd, niet in slechte zin maar met het schip. Ik heb een zware nacht gehad. Ik had dienst van 00:00 tot 04:00 en het werd tot 07:00, maar dat vertel ik wel als ik thuis kom. Het gaat goed met me en ik hou van jullie.”

Van ‘Hora di bai’-deelnemer Daan (23.4)
“De tering, dit is echt niet leuk meer. De golven zijn hoger dan de boot en er klatert konstant water over het dek. Dit wil je als coffeeshop-rondhangende jongeren niet graag meemaken. De afgelopen nacht bleek net zo erg te zijn geweest maar toen zag je er weinig van. Paul is 2 keer bijna overboord geslagen, de eerste keer kon de kapitein hem tegenhouden en de tweede keer bleef hij in de veiligheidslijnen hangen. Bij Hoessein het zelfde verhaal, alleen maar 1 keer. Als het goed is gelukt, hebben we video-opnames van het geweld. We mogen niet zonder veiligheidstuigje over dek lopen en ’s nachts met zo min mogelijk man op dek. Als je buiten om je heen kijkt, word je vanzelf een beetje bang. Maar zolang de bemanning gewoon blijft lachen, zal het allemaal wel goed komen. Ik moet zeggen dat ik veel respect heb voor de bemanning, het is echt niet normaal wat zij doen onder deze omstandigheden, ze zijn nergens bang voor. Groeten aan pa, Joost, mam en Riska.”

Van de rederij (25.4.2001)
Door de uitstekende weersomstandigheden gedurende de hele reis zal de ‘Oosterschelde’ een paar dagen eerder dan in eerste instantie verwacht in Rotterdam terugkeren.
De aankomstdatum is nu vastgesteld op vrijdag 4 mei om 14:00 uur. We nodigen alle ouders en begeleiders en ook andere geïntereseerden van harte uit om die middag het schip en de opvarenden een warm onthaal te geven in de Veerhaven te Rotterdam.

24.4.2001 21:53 GMT
Dikke hagelbuien met veel wind; dat is de eerste neerslag tijdens deze reis. Maar het schip gaat er als gebruikelijk goed doorheen. We zitten nu 500 mijl voor het Engelse Kanaal.

21.4.2001 15:52 GMT
Op 20.4 gingen we om 11:15 los van de moorings in Ponta Delgada. Om 17:00 gingen we ten anker bij Villa Franca do Campo aan de zuidkant van São Miguel na een prachtige dag zeilen langs de schitterende kust. De hele dag hebben we het schip laten varen door de jongens, we zijn 10 keer overstag gegaan en ze hebben alles zelf geregeld, het was erg leuk en dat vonden zij ook. Het eiland is echt geweldig. We hebben in Ponta Delgada een busje gehuurd en we zijn naar een krater gereden met fantastische uitzichten, alles is groen, groen, groen. Wat een tegenstelling met de Kaap Verden en de oceaan. Bij Villa Franca lag een eilandje met een kratertje waar we met de dinghy in konden. Er was een bos waar we een wandeling maakten, er waren heel veel broedende duiven in de rotsspleten. We hebben gevoetbald op het strand. Op 21.4 gingen we om 12:30 op zeil anker op, met een SW 2 Bft langs het laatste stukje groene land, op naar Rotterdam.

Van ‘Hora di bai’-deelnemer Willem (18.4)
“We zijn nu op de Azoren, iedereen is blij. Voordat we er waren heeft de witte wacht het hele schip schoongemaakt. Iedereen is met een busje meegegaan behalve Willem en Danny, die waren om 14:00 bij het schip i.p.v. op de afgesproken plek (jammer dus); ze zijn naar een meer geweest (half uur heen), dat was prachtig mooi, maar de terugweg was klote (3,5 uur) maar Els had dat zo gepland maar de jongens dachten dat ze verkeerd was gereden. Die hadden het niet naar hun zin (terugweg). In een dorp was het erg mooi, we zijn nog hoog in bergen geweest bij een kerkje, je kon bijna het hele eiland zien, dat was heel mooi. We zijn gaan eten bij een pizzeria, het erg druk bij de balie, die jongen werd gek van ons al zei hij van niet, haast niemand kon zijn pizza op, alles wat over was ging mee naar het schip. ’s Ochtends was alles wel op.”

Van ‘Hora di bai’-begeleider Cynthia (21.4)
“Gisteren hebben we de hele dag geoefend met overstag gaan en gevoel van het zeilen heb ik zeker nog niet te pakken. Ik vind het best moeilijk om al die namen van de touwen enz. te onthouden, ik ben overigens niet de enige, terwijl een aantal jongens het wel weer snel oppakt, een kwestie van doen dus en daarom was het praktijkdagje gisteren ook zo goed. Ik heb het idee dat iedereen wel zo zijn plekje in de groep heeft gevonden en dat er beter met elkaar wordt omgegaan, een paar strubbelingen daargelaten.”

Van ‘Hora di bai’-deelnemer Daan (21.4)
“We komen nu richting Rotterdam, we zijn net bij de Azoren weggegaan en we hopen over 14 dagen aan te komen. De Azoren zijn heel mooi en de vrouwen ook, alleen hebben ze een beetje dikke kont maar dat vinden de jongens en ik niet erg. De biertjes zijn goedkoop hier, ze hebben zelfs Heineken. Ik heb kadootjes gekocht, weet dat jullie het erg mooi zouden vinden hier, alles is groen, het is net oerwoud. Het weer is lekker, ik zie jullie later wel in Rotterdam.”

19.4.2001 16:31 GMT
Van de ‘Hora di bai’-begeleiding (19.4)
“Vanaf de Kaap Verden is er veel gebeurd aan boord. Vlak na vertrek was de onrust groot. In het eerste traject vanaf Spanje was alles nieuw en leefde iedereen naar de eerste stop (Kaap Verden) toe. Na vertrek aldaar waren de spanningen groot. De een na de ander explodeerde en sommigen sommeerden begeleider Jan om onmiddellijk een thuisreis te organiseren. “Ik word hier gek op die tyfusboot met al die kankerlijers om me heen”. “Je kan hier niet eens je spullen onbewaakt in je hut laten liggen”. “Het is heel simpel Jan, ik ga na naar huis”.
De bronnen van ruzie bleken klassiek: eten, persoonlijke eigendommen, muziek en video, en het zoeken naar en vinden van alibi’s om niet mee te hoeven doen en het vluchten in ziektes, zowel de geestelijke als de lichamelijke.
De meeste deelnemers hebben tot nog toe in een wereld geleefd waar ‘ieder voor zich’ de norm was. Nu moeten ze leren rekening te houden met elkaar en elkaars eigendommen. Aanvankelijk bracht dat veel problemen met zich mee, maar meer en meer komt het voor dat de deelnemers elkaar aanspreken over gemaakte afspraken en niet nagekomen verplichte taken etc. Gesprekken over de dingen die (natuurlijk toch ook nog) mis gaan, zouden een paar weken geleden nog niet mogelijk zijn geweest, maar dat is nu al heel anders.
Het accent in het laatste traject (Azoren-Rotterdam) zal vooral liggen in het bijschaven en verbeteren van de grondhouding die essentieel is voor een adequate arbeidstoeleiding na afloop van dit traject.”

18.4.2001 22:36 GMT
Vandaag zijn we aangekomen in Ponta Delgada om 09:00, begeleid door dolfijnen, zonder wind. Geen wind; dat gebeurde de laatste tijd al vaker zodat we overdag wat rond zeilden en dobberden en ‘s nachts voor de voortgang wat motorden. Zwemmen midden in de Atlantische Oceaan maakte veel indruk, speciaal na het zien van een enorme kwal met een doorsnee van 1 meter en een show van een dwergvinvis die vlak bij het schip meerdere malen uit het water sprong. Zowiezo is er erg veel leven: schildpadden, Portugese oorlogsschepen, potvissen. Het zwembad aan dek is uitgerust met een fontein voor de afkoeling. De meesten zijn echt goed gewend op het schip en zij kunnen zelfstandig zeil zetten en strijken, zelfs zelf de afwas doen. Natuurlijk zijn er wel af en toe ruzies maar dat hoort er ook bij. Gisteren was er weer examen, zij die boven 8 scoorden, kregen t-shirt (4 personen).

Van kok Taco (16.4)
“Hora di bai, de Atlantische Oceaan en koken, dat is vaak een zeer lastige combinatie. Ik ben meer een culinair manager dan kok en ik moet er ook voor zorgen dat alleen het eten het kookpunt bereikt en niet de gemoederen. De eerste dagen was het makkelijk want iedereen was zeeziek. Daarna kwam er na een paar dagen toch een aantal concessie, om te beginnen iedere avond rijst erbij voor de exotische keuken. Na de Kaap Verden zijn er duidelijke afspraken gemaakt volgens het Nederlandse poldermodel en nu is er min of meer een symbiose ontstaan en zal hopelijk de vlam niet meer in de pan slaan. Samen komen we wel zonder honger en in goede gezondheid in Rotterdam. Steeds meer mensen helpen in de kombuis, maar soms ook om wachten te ontlopen. Mijn hulp Martin heeft onvermoede banketbakkerskwaliteiten en dus is het vaak smullen. Toch verlang ik af en toe wel naar moeder’s kookpot, dat er lekker voor mij gekookt wordt.”

Van de rederij (18.4.2001)
Vanmiddag hebben we telefonisch contact gehad met Eliane, de kapitein. Vanmorgen om 09:00 uur is de ‘Oosterschelde’ aangekomen in de haven van Ponta Delgada op São Miguel (Azoren). Daar zal Abdul helaas het schip verlaten. Wegens het plotseling overlijden van zijn zus, wil hij nu natuurlijk zo snel mogelijk naar zijn familie. De laatste dagen was er echter complete windstilte en om toch wat sneller op de Azoren aan te komen, is de motor gebruikt om het laatste stuk te overbruggen. Met de rest van de deelnemers gaat het goed. Natuurlijk zijn er zo nu en dan ruzies en irritaties, maar de vele leuke en gezellige momenten bepalen de sfeer. Enkele bemanningsleden hebben toch wel wat moeite de zware taak die zij op zich hebben genomen, naar tevredenheid van iedereen te volbrengen. Vanavond zal de hele deelnemersgroep uit eten gaan aan de wal en dan kan de bemanning eens even goed bijpraten. Misschien zal de kapitein besluiten nog een bemanningslid te wisselen, maar waarschijnlijk is dat niet nodig. Ook zal er vanavond worden gepraat over de planning van het laatste traject van deze reis. In het projectplan is steeds rekening gehouden met oponthoud door slecht weer en dergelijke, maar de kans is groot dat de ‘Oosterschelde’ het traject inderdaad in de geplande 6 weken weet af te leggen. Dat zal betekenen dat het schip rond het weekeinde van 5 en 6 mei in Rotterdam zal aankomen. Morgen weten we meer en we houden u als bezoeker van onze site op de hoogte.

14.4.2001 17:12 GMT
Inmiddels nog 500 NM van de Azoren, dagje door windstilte gemotord, zeilen alweer voor de wind onder blauwe hemel, gaat niet hard wel erg mooi. Veel Portugese oorlogsschepen maar weinig vis. A/b is het rustig, spelletjes, schurftplatting voor het want knopen, kotje lakken.
(Iedereen doet bij deze de groeten aan huis en lief.)

Van ‘Hora di bai’-begeleider Cynthia (13.4)
“Alweer 4 dagen geleden dat we vertrokken van de Kaap Verden. Moet soms echt nadenken welke dag het is en welke datum, want op zee tellen meestal alleen de uren dat je wacht moet lopen mee. In het begin was dat voor de meesten van ons niet makkelijk want het betekent dat je ook overdag moet slapen wil je ‘s nachts een beetje fit in de wacht aanwezig zijn. Het weer is nog steeds heerlijk en we lopen overdag nog steeds in t-shirt. Al is wel wat veranderd qua klimaat de afgelopen dagen. De zee is soms erg mooi, vooral als de zon schijnt en een paar dolfijnen langs zwemmen, alleen de laatste dagen laten ze zich niet zien. Al met al boeiende en zeer enerverende reis.”

Van ‘Hora di bai’-begeleider Hendrik (14.4)
“Niets is wat het lijkt. De ene dag is de andere niet, de ene dag is alles koek en ei, ieder tevreden, lekker zeilen, onderhoudswerkzaamheden etc., de andere dag is het (vaak te korte) lontje weer onstoken en is het kookpunt snel bereikt. Inmiddels ben ik er beetje aan gewend maar het blijft onvoorspelbaar wat er gaat gebeuren onderling. Op de Kaap Verden is het wat uit hand gelopen. De plaatselijke groque bleek voor velen te sterk waardoor we na de Kaap Verden veel tijd nodig hadden om iedereen weer op de rails te krijgen. Nu draait het weer redelijk. Taco had vanmorgen vers wit brood gebakken, dus smullen maar weer.”

Van ‘Hora di bai’-deelnemer Martin Verwoert (14.4)
“Hallo allemaal, ik mis jullie. Dana, ik hou van je, je bent mijn nr 1. Pa, ma en de rest: zie jullie over 20 dagen of spreek over een week. Tot gauw.”

Van ‘Hora di bai’-deelnemer Raily (14.4)
“Hallo daar, 1 dag voor wij op de Kaap Verden aankwamen, voelde ik me ziek, misselijk, gek, suf en noem maar op, ik wilde à la minuut naar huis, lieve kapi veranderde koers naar de internationale airport van Kaap Verden, half uur later wou ik weer met groep mee varen. 1 dag later kwamen we in São Vicente en ging ik met de groep stad in.”

Van ‘Hora di bai’-deelnemer Pablo (12.4)
“Mama i vilma bosnan drecha hopi koi kumi bandi kuminsamentu di mei nai, pasombra mi ta kumi koi pendew so aki, hopi hamber mi tin. Drecha sopi galinga, funchi piska, aros brua ku ko pami, bandi 5 mei nai mi ta jega Rotterdam.”

11.4.2001 20:51 GMT
Voor degenen die het nog niet wisten: onze reis naar de Kaap Verden had nog een bijzonder aspect, namelijk het brengen van computers, printers en monitors aan diverse medische en welzijnscentra op de Kaap Verden. Sponsor The Body Shop Benelux was de gulle gever. Het Rode Kruis in Santo Antão nam de apparaten in ontvangst en zal zorgdragen voor verdere distributie. Het plaatselijk ziekenhuis in Santo Antão had nog geen enkele computer en was zeer erkentelijk. Wij zijn blij op deze manier ons steentje te hebben bijgedragen aan ontwikklng van de eilanden.

11.4.2001 12:28 GMT
Weer onderweg, maandag om 12:30 vertrokken we van Porto Novo en met een E 4 Bft zeilen we onder prachtig voltuig bijna recht naar de Azoren. We verwachten daar over anderhalve week aan te komen.
Het duurde even maar nu is ieder weer enigzins gewend aan het ritme want het feest op de Kaap Verden heeft daar wel invloed op gehad. Eerst gingen we naar Mindelo, daarna de zeestraat overgezeild naar Porto Novo waar Paul’s familie vandaan komt, en we hebben gezwommen, gebarbecued, dorp gekeken, souvenirs gekocht en natuurlijk was daar de familie.

Van ‘Hora di bai’-deelnemer Pieter (9.4)
“Ben vandaag op land geweest, was even wennen maar verder ging het wel, alleen ben ik verbrand. Ik heb ook naar huis gebeld, mijn vader nam op en hup daar ging die meter van het geld.”

Van ‘Hora di bai’-deelnemer Paul (10.4)
“We hebben een auto gehuurd en zijn wezen cruisen door Porto omdat mijn oma er niet was, daarna naar het strand om wat mooie meisjes te zien. Toen we terug waren in Porto, zijn we nog wat wezen drinken en eten bij mijn oom en neef. De jongens waren op een gegeven moment helemaal de weg kwijt door ponch en grogue (nationale drank) maar het was wel lachen, zeker als je had gezien hoe ze er uit zagen.”

Van ‘Hora di bai’-deelnemer Willem (11.4)
“Ik wil bij deze zeggen dat ik misschien naar huis toe kom over één week, omdat het niet zo is als we dachten. Het is gewoon te zwaar en ik ga hier kapot dan dat ik wat leer. En haast niemand kan tegen kritiek, maar een paar bemanningsleden vinden het jammer dat ik naar huis toe ga en Danny ook. Ik heb hier geen zin meer in, de lol is er af. Toch wil ik wel de binnenvaart in.”

Van ‘Hora di bai’-deelnemer Pablo (Peter) (11.4)
“Op de Kaap Verden was het echt lekker weer en er waren mooie vrouwn, we mochten in Porto Novo rondlopen. Ik heb daar een paar mooie vrouwen leren kennen, bijna alle vrouwen zijn daar mooi, echt waar, ik kan het nog steeds niet vergeten, de vrouwen lopen zo mooi – homba part keta – ik heb ze opgenomen op film, dus jullie kunnen ze later allemaal zien. Maar het leven op de boot is niet echt te vergeten, gewoon echt hard, er is bijna geen vrije tijd, die moet je echt voor slaap benutten want anders ga je kapot. Ik ben op dit moment kapot net als velen op deze boot maar ik geef niet op, ik moet Rotterdam halen. Sommigen willen naar huis maar er wordt veel met ze gepraat. Vorige week een soort toets gedaan, ik had samen met Daan het beste cijfer, zulke momenten geven je weer zin om door te gaan.”

Van ‘Hora di bai’-begeleider Jan Franssen (11.4)
“Gisteren hebben de buitenlandse jongens de keuken in bezit genomen en exotisch gekookt (met goede afspraak, Taco). Vandaag is er een goede sfeer op ons multiculturele schip, misschien toch wel een kleine afspiegeling van onze Nederlandse samenleving. Met vallen en opstaan komen we er wel.”

7.4.2001 22:12 GMT
Vrijdagavond kwamen we om 23:15 aan in Mindelo (São Vicente, Kaap Verden). Na met een heel mooie passaatwind gezeild te hebben, kwamen als einde van het eerste traject heel hoge bergen vaag in zicht in de ondergaande zon. Iedereen zeer opgewonden door het ruiken van land. Toch ging na het ankerbiertje iedereen snel in bed want zaterdag was er een excursie. Met busjes het eiland op, zeer indrukwekkend droog maanlandschap, vriendelijke mensen, prachtige stranden onder een heftig stralende zon. Onder de indruk terug a/b, ook door armoe die er heerst. Morgen naar Porto Novo naar de school om de computers te brengen en om de familie van deelnemer Paul te bezoeken.

Van VTL-docente Els de Jager (6.4)
“Op een rollend en slingerend schip had donderdag 5.4 de eerste tussentoets plaats over de tot nu behandelde lesstof in de vakken scheepskennis, zeilen, navigatie, onderhoud en aardrijkskunde. 8 van de 10 deelnemers haalden een voldoende. Verdeeld over verschillende tafels in de salon onder toeziend oog van 2 surveillanten maakten zij de toets, wellicht de eerste a/b sinds de ‘Oosterschelde’ in de vaart kwam. Ik vervul vele functies binnen de ‘Oosterschelde’ deze reis (Els is al jaren bemanningslid a/b). Ik ben nu ook a/b als binnenvaart-docente in opdracht van VTL (Vakopleiding Transport en Logistiek). Dagelijks krijgt ieder een aantal uren les. Het idee dat je iets studeert uit een boek vinden velen ronduit afschuwwekkend, maar als deze barrière genomen is, blijken leergierigheid en ook prestatiedrang groot. Naast typische binnenvaartvakken bevat het lesprogramma veel oefeningen met rekenen en taal. Gezien de leerachterstand van de deelnemers is extra inspanning vereist. Geschikte kandidaten zullen direkt na terugkeer in Nederland aan de opleiding matroos Rijn- en binnenvaart van VTL beginnen.”

Van ‘Hora di bai’-begeleider Jan Franssen (6.4)
“Na 11 enerverende dagen naderen we de Kaap Verden. Allereerst gaan we op het eiland São Vicente aan land om noodzakelijke spullen te kopen, voor souvenirs, om te gaan zwemmen en om de zeebenen te strekken. Zondag naar Santo Antao om de computers van The Body Shop te bezorgen op de school die we tijdens de Villa Lobos-reis bezocht hebben. Terugkijkend op de afgelopen 11 dagen, kan ik vaststellen dat onderdelen (wachtlopen, studeren, harmonieus samenleven) nog voor verbetering vatbaar zijn. We zitten pas in het eerste gedeelte van traject. Ik hoop dat we de opgaande lijn kunnen vasthouden. De ervaringen met het Villa Lobos-project blijken hun vruchten af te werpen. Schip, bemanning en begeleiding zijn nu beter voorbereid op de unieke aspecten van dit project.”

4.4.2001 13:52 GMT
We zeilen nog steeds hard voor de wind, NNE 5 à 6 Bft, met best hoge deining, af en toe water aan dek. Nog 350 zeemijl naar de Kaapverden. ETA (verwachte aankomst) vrijdagavond. A/b zwembad gebouwd, het zeewater is 20 graden. Verder worden lessen in kickboxen, zeilen en schiemanswerk gegeven. Een groep postduiven kwam aan boord, eentje zit als huisdier in het vooronder. 2 bonito’s gevangen. Raily (Pablo) maakte vissoep. Heel veel dolfijnen. Grootstengestagzeil is gescheurd en op de entresol hebben we hiervoor een gezellig naaikransje ingericht. Het kotje hebben we kaalgehaald en opnieuw gelakt. Kortom, wij vermaken ons wel maar dat daarover de meningen verdeeld zijn, blijkt hieronder.

Van ‘Hora di bai’-deelnemer Daan (1.4)
“Vandaag hebben we kickboxles gehad van Abdoel (Appie) maar door mijn enthousiasme was ik vergeten dat ik geen haar meer had. Nu is mijn hele bol verbrand, denk dat ik een zonnesteek heb opgelopen want mijn hele hoofd is leeg.”

Van ‘Hora di bai’-deelnemer Paul (3.4)
“We zijn pas een week onderweg maar de frustraties lopen nu al heel erg op. Jongens worden allemaal gek hier; op het ene moment lacht iedereen met elkaar, op het andere moment dan draait iedereen door. Voorbeeldje: om tot rust te komen en te relaxen wouden we effe een potje Monopoly spelen, eindstand: iedereen opgefokt omdat het gewoon niet gaat, de een speelt vals en de ander kan niet tegen verlies. Eten valt van tafel door golf. Mensen maken zich druk om dingen die ze normaal niet zo erg vinden.”

Van ‘Hora di bai’-deelnemer Raily (3.4)
“(Na constateren van teveel uien in stamppot). Hallo geliefde zus, ik mis je heel erg, ik mis jouw lekkere eten ik mis mijn nichtjes, mijn dappere neefje. Ik heb hier veel stress vanaf het fucking moment dat ik op de boot stapte. Ik kan wel iemand vermoorden maar ik bid elke dag zodat God me helpt met zelfbeheersing. Ik voel me steeds zwakker omdat ik hier niet elke dag kan eten nl. eten vies snap je, maar maak je geen zorgen zus. Ik hou van je .”

Van ‘Hora di bai’-deelnemer Hoessein (4.4)
“Nou hondewacht, ik ben ziek, ik heb niet gewerkt omdat ik ziek was, buikpijn. Ik heb de hele avond gelegen, heb nog met Jan gesproken nou ben ik weer top man, moet zo blijven. Ik heb het hier lekker, geen problemen meer.”

31.3.2001 09:46 GMT
Vandaag krijgen we Lanzarote (Canarische Eilanden) in zicht, gaat echt heel hard, continu N-lijke wind van 5 à 6 Bft waar het schip met voor-de-winds tuig doorheen rolt. Langzaam begint iedereen te wennen wat voor de een wat moelijker is dan voor de ander, maar alles bij elkaar is het toch echt gezellig groepje.

Van ‘Hora di bai’-deelnemer Willem den Heeten:
“Het gaat goed met ons. We zijn bijna allemaal zeeziek geweest. Ikzelf ben 1,5 dag zeeziek geweest, met overgeven. Ik wou naar huis maar nu niet meer. Het is wel gezellig. Daan en ik zijn beetje bang vanwege dat de boot zo heen en weer schommelt; dat is scary.
Groeten.”

28.3.2001 19:18 GMT
Van ‘Hora di bai’-deelnemer Pieter Dreef:
“Vanochtend zijn we vertrokken van Cadiz. Ik ben gelijk aan het werk gezet wat ik helemaal niet erg vind. Ik probeer zoveel mogelijk te doen hier, lijkt wel of ze gedachten kunnen lezen want ik had meteen de eerste wacht op bovendek. Het mooiste vind ik sturen omdat ik dan macht over stuur heb. Een mens zal nooit helemaal macht over het schip hebben want wind en zee bepalen wat gebeurt.
Ik wil mijn familie, Jan Franssen, VTL, rederij Oosterschelde en alle anderen bedanken voor deze reis.”

28.3.2001 12:34 GMT
Op 26 maart kwamen om 17:00 in Cadiz aan. Heel mooie oude stad met nauwe straatjes, veel indrukwekkende gebouwen. Hier hebben we het schip klaar gemaakt voor het jongerenproject ‘Hora di bai’, waarvan de deelnemers dinsdag a/b kwamen.
Vandaag was het zover: om 09:00 voeren we weg en we gaan met een prachtig NW 5 Bft onder vol tuig en met een lekkere gang van 9 knopen richting Kaapverdische Eilanden. Er zijn wel enkele zeezieken maar dat gaat zo over met dit schitterende weer.

24.3.2001 13:25 GMT
Na veel wind is het twee dagen blak geweest. Warm, veel zon, heel veel leven in zee, schildpadden, maanvissen, wel honderd dolfijnen. Daarbij prachtige zonsondergangen. Ook veel leven aan dek want wer zijn nog steeds bezig met de weeflijnen en het kotje is geheel gelakt. Op 24.3 zijn we om 10:00 ten anker gegaan voor Castell de Ferro vanwege een korte, heftige storing, die een W 9 Bft opleverde. De moeders en tantes zijn als jonge meisjes de stad in gegaan nadat ze op het strand waren afgezet.

21.3.2001 17:31 GMT
Met veel wind zijn we dinsdag vertrokken van Île St. Honorat om 01:00. WSW-wind en dus tegen, maar op zeil en met de motor erbij zijn we nu 80 zeemijl ten noordwesten van Menorca. A/b zijn naast de bemanning 3 moeders, 1 vader en 2 tantes van bemanningsleden. Na de drukte van Cannes is het lekker rustig op zee. Dolfijnen, vogels, walvissen. We zijn nu bezig met weerkaartjes, de sextant, vislijnen en met weeflijnen in het tuig.

19.3.2001 10:34 GMT
Het verblijf in Cannes is een groot succes geworden. Het schip zat prachtig in de verf en was ruim op tijd in Cannes. Het weer was fantastisch, om jaloers op te worden en de klanten waren uiterst tevreden. In Cannes was een grote vastgoedbeurs en de ‘Oosterschelde’ was gehuurd door een groep architecten uit Wales. Bijzonder vriendelijke mensen. Iedere ochtend was er een uitgebreid ontbijt, de hele dag door een presentatie van hun werk op een groot plasmascherm, elke dag een coctailparty en een uitgebreid diner voor onze gasten en de mensen die zij uitnodigden aan boord. Naast een aantal grote jachten was de ‘Oosterschelde’ het enige grote zeilschip in de haven en zij viel alleen daarom al enorm op. Inmiddels heeft een duiker alle lijnen over de bodem van de haven uit de knoop gehaald en is de ‘Oosterschelde’ ten anker gegaan bij ële St. Honorat, net voor de kust bij Cannes. We wachten nog op een paar gasten en dan vertrekken we vandaag richting Cadiz.

10.3.2001 9:42 GMT
Vrijdag rond de middag zijn we de haven van Cannes binnengelopen. Deze ligt helemaal vol, zodat er eerst flink met schepen geschoven moet worden voor we erin kunnen. Een voorlopig eind van de reis. Naast het programma dat we hier hebben, zullen we ook weer alle voorraden zo goed mogelijk aanvullen voor het vervolg van onze reis. Het vertrek staat gepland voor maandag 19 maart. Zondag 11 maart zullen we ’s middags het schip openstellen voor het publiek; in de namiddag zijn wat mensen uitgenodigd voor een kleine rondleiding.

7.3.2001 19:22 GMT
Woensdag om 1 uur ’s nachts zijn we ten anker gegaan bij Île St. Honorat. Het is een prachtige baai en het ruikt helemaal naar eucalyptus en dennenhars. Na een maand met zijn twaalven onderweg te zijn geweest, is het toch raar om zo de reis min of meer te be‘indigen. Op weg hierheen hebben we nog wel dolfijnen en grienden gezien, maar helaas geen tonijn meer gevangen.
We gaan hier nog de laatste hand leggen aan het schilderwerk en dan gaan we vrijdag Cannes binnen.

3.3.2001 17:39 GMT
Tussen de stormen door zijn we naar Menorca gevaren. Hier hebben we water ingenomen. Mooi beschut liggend in de zon leggen we de laatste hand aan het schilderen van het dek. Het schip glimt je tegemoet inmiddels. De heuvels rond de inham waar we liggen, zijn mooi bebost en de de kust is bezaaid met ruïnes en oude gebouwen. Maandag vertrekken we voor het laatste stuk.

28.2.2001 11:16 GMT
We schieten lekker op. Op dit moment liggen we bij Ibiza te wachten op minder wind. In plaats van in Biskaje waait het hier op de Middellandse zee. Zaterdag hebben we ook al verwaaid gelegen in Roquetas. Nog 370 mijl naar Cannes.

24.2.2001 10:13 GMT
In Arrifana hebben we eerst gezwommen in het 14 graden koude zeewater en daarna gewandeld door de Portugese natuur in zonnig weer (21 graden). De wind draaide al snel en we vertrokken met een westelijke wind, kracht 3. Vrijdag om 17:00 uur passeerden we Gibraltar, het zuidelijkste punt van deze reis. We zagen al een schildpad en hebben een geelvintonijn gevangen, die we onder grote belangstelling van iedereen hebben gefileerd.
Carnaval is vannacht ook aan boord begonnen. Jip had rare petten en mutsen mee en we hebben met z’n allen liedjes gezongen en zelfs een polonaise gehouden. Inmiddels zijn we al zuidelijk van Malaga. Met breefok, topzeil en grootzeil en 8 knopen gaat het letterlijk “voor de wind”.

21.2.2001 16:44 GMT
Dinsdag om 18:00 uur zijn we aangekomen in Arrifana (Zuid-Portugal), na met een fantastische wind langs de ruige kust te hebben gezeild. We wachten hier op beter weer. In de Straat van Gibraltar staat een oostenwind, kracht 9. Het is daar zowiezo altijd òf westenwind òf oostenwind, dus we hopen dat hij binnenkort draait. We hebben een zeer snelle overtocht gehad (binnen een week in Zuid-Portugal) en we hebben nu wat tijd om in het tuig te werken en te schilderen, wat met deze temperaturen een genot is.
Tussen de steile kliffen, waarop de oceaandeining met donderend geweld breekt, vist de plaatselijke bevolking met kleine houten bootjes. Vanavond maken we een maaltje vis klaar dat we van ze hebben gekregen. Iedereen heeft zijn draai weer gevonden na de lange winterpauze. Taco, onze nieuwe kok, maakt onder andere heerlijke yoghurt en brood, kortom alles gaat goed. Slechts een heel klein probleempje: de weerfax heeft het begeven. Wellicht is er nog iets aan te doen.

19.2.2001 13:46 GMT
Eindlijk weer eens varen. Het schip is perfect in orde en we hebben een heel leuke groep (12 personen) aan boord. Het is bovendien fantastisch weer. Met een ENE-wind van 6 Bft scheuren we naar het zuiden. Nu, zondagochtend, al bijna bij Kaap Finisterre. ’s Nachts een prachtige sterrenhemel, met Jupiter, Saturnus en Venus, maar uiteraard wel koud. Overdag werken we aan het schip en oefenen we met de deels nieuwe bemanning met alle veiligheidsmiddelen. De brancard is het succesnummer.

16.2.2001 17:35 GMT
De ‘Oosterschelde’ is 14.2 om 12:00 conform de planning vertrokken. Ze wordt terugverwacht in Rotterdam op 12.5. Inmiddels is ze dankzij het goede weer al weer noordelijk van het kanaaleiland Alderney.

Van de rederij (16.2.2001)
Op de pagina Programma zijn, vooral in het voorjaarsgedeelte, enkele gegevens gewijzigd en toegevoegd.

10.2.2001 13:24 GMT
Vlak voor vertrek krijgen we helaas te maken met wat tegenslag: De bezaansgiek blijkt te zijn ingewaterd en van binnen rot te zijn. Ee
rst leek het slechts een klein plekje te zijn maar bij het uithakken hiervan blijkt het hart van het hout rot te zijn. Na een paar dagen vergeefs te hebben gezocht naar een stam hout van goede kwaliteit besluiten we een stalen giek, van het schip van Gerben, op maat voor de ‘Oosterschelde’ te maken. Naar verwachting is het schip woensdag gewoon klaar om te vertrekken. Bij thuiskomst in Nederland, rond half mei, zal dan een nieuwe houten giek klaarliggen.
De ankerlier is helemaal gerestaureerd, heel knap werk. Om onduidelijke redenen blijkt ze iets smaller te zijn geworden en past ze niet meer op de fundatie. Het bedrijf dat de restauratie uitvoerde, heeft geen tijd het probleem op te lossen. Gelukkig scheelt het weinig en we kunnen door het draaien van een aantal andere pasbussen alles zo verstellen dat de lier past.
Zoals gezegd: woensdag vertrekt het schip naar Cannes.

7.2.2001 21:00 GMT
Hoewel het meeste werk gedaan is, ziet het schip er niet uit alsof het op het punt van vertrek staat: Overal ligt rommel en alles lijkt nog in elkaar gezet te moeten worden. Morgen gaan we de voorraden inslaan. Daarna grote schoonmaak en opruimen. Nu maar hopen op een mooi winters oostenwindje.
Ons vertrek uit Rotterdam naar Cannes is voorzien op 14.2.

24.1.2001 08:52 GMT
Inmiddels zijn we begonnen aan een van de laatste details van de restauratie. Ton Vreeken, die eerder het houten dek op de roef maakte, legt momenteel een houten dek op het voorschip. Eind januari willen we klaar zijn met al het werk.

Van de rederij (18.1.2001)
De dagtocht van 23 mei is volgeboekt. In de dagtochtenperiode van het voorjaar zijn nog maar enkele dagdelen beschikbaar.
Op 14 februari vertrekt de ‘Oosterschelde’ voor de eerste reis van 2001. We hopen op veel NE-wind want we gaan naar de Middellandse Zee. Half maart zal het schip tijdens het Mipim-festival gastheer zijn van een internationaal gezelschap makelaars.
Daarna wordt van Cannes vertrokken naar Las Palmas, waar het project ‘Hora di bai’ van start gaat. Dit is een arbeidstoeleidingsproject, gebaseerd op de ervaringen met het project ‘Villa Lobos’ van 1999.

13.1.2001 22:31 GMT
Vanavond hebben we weer de traditionele nieuwjaarsborrel van de Veerhaven aan boord gehouden. Het was erg gezellig iedereen weer eens te zien. We zijn vereerd dat we een grote vlag met het nieuwe logo van de Veerhaven in ontvangst mochten nemen. Maandag zullen we hem met gepaste trots hijsen. Er zijn volop plannen om leuke dingen te organiseren vanuit onze thuishaven.
De nieuwe generator draait, het ruim is weer eens wat opgeruimd en de kombuis is geschilderd, een tiental blokken kaal en opnieuw in de lak, wat nieuwe kikkers in het boeisel geklonken; heel gestaag werken we onze werklijsten af.

8.1.2001 19:38 GMT
Veel langer dan gepland ligt de ‘Oosterschelde’ al in de Leuvehaven. Inmiddels is wel de nieuwe generator geïnstalleerd en is op de valreep nog een bedrijf gevonden dat de ankerlier op tijd kan reviseren. De kombuis wordt geschilderd en aan de nieuwe salonvloer wordt de laatste hand wordt gelegd. Morgen varen we terug naar de Veerhaven, onze thuishaven.

Van de rederij (3.1.2001)
Vanaf nu biedt de pagina Nieuws een foto. We verversen deze geregeld. U kunt de foto in hoge resolutie naar uw computer halen als StuffIt-bestand (voor Mac) of als Zip-bestand (voor PC) door op een knop onder de foto te drukken. Nadere instructies en de voorwaarden voor gebruik vindt u op de pagina Foto’s.