Springende zalmen

9 juli 2015

Na een rustige nacht in de baai bij Bøvågen zijn we na het ontbijt vertrokken en begonnen met onze eerste brug. Nadat we Haugesund gepasseerd zijn, komen we een klein stukje op open zee. Al heeft de oosterlijke wind van vannacht de zee mooi vlak gestreken, het kleine beetje wind moet het toch afleggen tegen de kalme deining, dus het flappende grootzeil gaat al vrij snel weer naar beneden. Tegen het middaguur varen we de Førdespollen in, waar we de eerste bruinvis spotten. Achterin deze Pollen ligt het dorpje Førde, waar we aanleggen voor de nacht. Lekker de tijd voor een leuke wandeling door het bos met hout-sculpturen, gemaakt door een lokale kunstenaar en zijn kettingzaag. Hier worden ook de eerste makrelen aan boord gehesen.
Weer vroeg vervolgen we onze weg naar het noorden, jammer genoeg met de wind uit die richting en de regen met bakken uit de hemel. Maar het stukje aan de noordoostelijke kant van het eiland Huglo is zo mooi dat de regen en de tegenwind even worden vergeten en iedereen met zijn camera in de hand staat te genieten op dek. Terwijl we de Langenuen omhoog varen, klaart het langzaam op en aan het eind breekt zelfs het zonnetje door. Eenmaal op de Bjørnafjorden gooien we ons plan, om ergens dicht bij Bergen op zoek te gaan naar een plekje, overboord. In plaats van de goede kant op motoren trekken al het tuig omhoog en zeilen lekker naar het oosten. Precies de verkeerde kant op, maar wel heerlijk zeilen!
Na een paar keer overstag laten we de zeilen weer zakken en meren af bij het plaatsje Osøyro. In de haven zien we de zalmen uit het water springen, maar we mogen ze niet vangen, ze zijn onderweg de rivier op om zich bezig te gaan houden met hun voortplanting. Daar hebben we natuurlijk respect voor en ruimen de hengels voor vanavond weer op.