Fjorden en vogels

13 juli 2015

De afgelopen dagen hebben we weer veel gezien en gedaan. In het kort: eerst Bergen aangedaan, de volgende dag gaan BBQ-en in de prachtige baai van Sørevågen. Gister de hele dag heerlijk gezeild, met veel zeil erop, eraf, gijpen, zeil er weer op, overstag, met snelheden tussen de 2 en de 9 knopen. Laat in de avond ging de wind uit en hebben we het anker laten vallen achter het eiland Hennøya.
Vandaag begon het met de brug bij Måløy en daarna moesten we weer een stuk ‘buitenom’. Daar zagen we dat we in de buurt van ons doel komen: Ålesund. Daar is straks een Tall Ship-festival en dus komen de schepen langzaam in de buurt. Zo hebben we de ‘Eendracht’, de ‘Gulden Leeuw’ en de ‘Cisna Branco’ zien varen. Op de AIS zien we er nog een stuk meer.
Vanmiddag zijn we langs het eiland Runde gevaren om naar de enorme kolonie Jan-van-genten te kijken. Deze zitten daar op een klif met honderden tegelijk. En aangezien het weer zo rustig is konden we erg dichtbij komen en, met verrekijker, duidelijk de jongen op de nesten herkennen tussen de ouderen. We zagen ook een paar zeearenden vliegen en dankzij het scherpe oog van Michael hebben we hun nest ontdekt. Daar zaten drie jongen te wachten op hun ouders. Verder zat het water vol met zeekoeten en papegaaiduikers. Een mooi stukje natuur aan de kust van Noorwegen!
Inmiddels zijn we ons doel voorbij gevaren, om de laatste dagen van deze reis de Geirangerfjorden in te duiken. Dit is een Unesco World Heritage Site, waar we gaan genieten van de hoge kliffen aan beide zijden van het schip en de vele watervallen die daar af komen. Alle boeken en Unesco zeggen dat dit een van de mooiste plekjes van Noorwegen is, dus dat moeten we met eigen ogen zien!