Bremerhaven

14 augustus 2015

Gelukkig klopte de voorspelling en kwam er ook echt een oostelijke wind opzetten toen wij Rostock achter ons lieten. Buiten bij Warnemünde leek het even dat het wel heel erg weinig zou zijn, maar langzaam zette de wind door. We hadden heerlijk zeilweer tot een stuk boven Fehmarn, waar de regen begon. Maar dat mocht de pret niet drukken en we zeilden de nacht in. Na waarschuwingen voor onweersbuien en 9 Bft, voor de zekerheid de bram en buitenkluiver maar vast laten zakken. We hebben wel veel onweer gezien, maar gelukkig bleef de windkracht negen ons bespaard!
Vroeg in de ochtend hebben we afgemeerd bij Holtenau om een paar uur te slapen en de volgende dag water te bunkeren. Jammer genoeg nog wat vertraging door de douane, maar toen dat ook opgelost was konden we verder: het Kieler Kanaal. Een mooie zonnige dag op het kanaal, bootjes kijken, mensen kijken, even meezingen met ‘het Wilhelmus’ en tijd voor wat klussen aan het schip. Vlak voor het eten aangelegd om te wachten op het tij op de Elbe en meteen een goede gelegenheid voor een diner met zijn allen.
Een paar uur later voeren we de sluis door en met de stroom mee de Elbe af. Eerst een stuk op de motor, maar gelukkig konden later de zeilen gehesen worden. Zeilend de Elbe af en daarna, met de nieuwe vloedgolf, meteen de Weser weer op. Daar moesten we op tijd zijn voor de Sail-In Parade voor Bremerhaven.
Natuurlijk is alles, op zijn Duits, tot op de minuut geregeld, maar gaat het toch anders. Schepen varen niet op de juiste plek, niet hard genoeg of juist te snel, houden niet de geplande lijn, kortom een erg leuke chaos met heel veel schepen die onder zeil de Weser op knallen met een lekkere wind en de stroom mee! Maar dan moeten al die schepen door de vier verschillende sluizen. Bedacht als een mooie dans, in werkelijkheid komt men met een knoop of 7 aan, terwijl voorin alles ligt te wachten op ‘zijn’ sluis. Gezellig! Wij zaten vrijwel achteraan in de parade en hoefden de sluis niet door, dus hadden we alle tijd en ruimte om van dit gebeuren te genieten. Toen de hectiek verdwenen was hebben we onze gasten afgezet en ons snel klaargemaakt voor de eerste avondtocht.
Toen die geweest was konden wij ook de sluis door en op zoek naar ons plekje. Die bleek te klein te zijn, dus maar een andere plek gepakt en snel onder de wol gekropen.