Florida-stroom

2 mei 2017

Na vertrek uit Cuba kostte het wat moeite om tegen wind en golven in weer op de Atlantische Oceaan te komen. Eenmaal dwars van de Grand Bahama Bank ging het makkelijker. De stevige wind, eerst nog oost, maar steeds verder zuidoost ruimend, zorgde voor een mooie snelheid. En de Florida-stroom gaf nog een extra duwtje in de rug. Na de Bahama’s voegt de Antillen-stroom zich bij de Florida-stroom en samen vormen ze de Golfstroom. Het duwtje werd een flinke duw. 8, 9, 10, 11 knopen liepen we, zo hard dat we veel te ver voor raakten op schema. Tussentijds nog een haven aanlopen mag niet van de Amerikaanse autoriteiten, dus deden we alle moeite om de vaart er een beetje uit te halen. Uiteindelijk voeren we vannacht op alleen een fok, maar nog steeds met meer dan 10 knopen vaart. Met behulp van ons sleeplog berekenden we dat de stroom ruim 4 knopen mee was. Om daar een beetje van weg te komen zijn we nu dichter onder de wal gekropen. Met wat meer zeil en minder stroom lopen we nu zo’n 8 knopen gemiddeld.
Het weer is uitdagend. De eerste dagen hadden we veel squalls (plotselinge buien waarin soms veel regen of wind zit). Vandaag (maandag) hebben we een wat onduidelijk front dat overtrekt. De wind is inmiddels aangetrokken tot 7 Bft, de golven tot 3 meter hoogte en het is extreem vochtig geworden. De barometer is 4 punten gezakt en overal om ons heen zijn bliksemflitsen te zien. Volgens de voorspelling gaat vannacht de wind ineens 180 graden om. We proberen te profiteren van de nu nog gunstige wind, maar zijn tegelijkertijd alert op wat komen gaat de komende uren.