Jongeren en jongeren

15 september 2017

Het was onze bedoeling een van de jongeren wat te laten schrijven. Ze zijn echter bijzonder intensief bezig gehouden, er was geen speld tussen te krijgen. Dus doen we (vaste crew) het nu zelf even.
Op Texel hebben we met 12 trossen aan de wal de storm afgewacht, en die kwam ook. Iedere keer dat we dachten dat het niet meer kon worden kwam er nog een vlaagje bij. We hebben uiteindelijk 10,5 Bft gehad. Gelukkig hielden de trossen het allemaal en kon de gangway goed gebruikt worden. De jeugd ging naar Ecomare en later naar het Maritiem Museum. Terug aan boord werd nog geklommen in het tuig door diegenen die dat aandurfden.
Het eerste plan was om 20:00 uur ‘s avonds te vertrekken en via het IJsselmeer en Amsterdam terug te varen. De storm hield echter veel langer aan dan voorspeld, dus pas om 04:00 uur de volgende ochtend konden we weg.
We heel erg spannend voor de jongeren, boeien zoeken, afmeren in een heel smalle sluis en zeil zetten op het IJsselmeer. Prachtig met halve wind naar Enkhuizen gezeild en na de naviduct-sluis afgemeerd aan de loswal. We hadden inmiddels een bus geregeld die de groep naar Rotterdam terug zou brengen. Zo hebben we nog met z’n allen kunnen lunchen en afscheid nemen.
Met alleen bemanning zijn we doorgevaren in heftige regen en windvlagen. Het schutten bij de Oranjesluizen (Amsterdam) en ook in IJmuiden verliep vlot. Om 22:00 uur hebben we, net binnen de pieren, zeil gezet en met nog behoorlijke zeegang kozen we weer het ruime sop. In een afnemende wind en later ook minder zeegang bereikten we voorspoedig de Maasmond en vanochtend, aan de Lloydkade in Rotterdam, konden we naa een ontbijtje aan de dag beginnen.
Inmiddels zijn we weer onderweg met wederom jongeren aan boord. Deze keer in de vorm van een project van de KVNR genaamd ‘Zeebenen gezocht’, waarbij geïnteresseerde jongeren 24 uur mee mogen om kennis te maken met het maritieme leven. Gelukkig is de windvoorspelling minder onstuimig dan de afgelopen week. We gaan het zien.