Wat was het mooi zeilen!

21 september 2018

In de ochtend stond er een stevige wind, maar de Orwell-rivier was precies bezeild en door de beschutting viel de wind daar wel mee. Deze relaxte morgen zeilden we met een gereefd tuig tot voorbij de brug. Alleen de kleine sluis bij Ipswich was even spannend met de harde wind op de kont.
In de avond ging de wind wat liggen en besloten we van dat ‘window’ gebruik te maken en vast de oversteek naar Nederland te maken. Op deze terugweg was de Orwell niet bezeild, maar eenmaal buiten kon het tuig erop en zijn we in één lange ruk, ruime wind, naar de Nieuwe Waterweg gezeild. Ook daar konden we nog zeilen en pas vlak voor Maassluis moest het zeil eraf.
Daar was voor ons een plekje in de binnenhaven. De drie bruggen door en keren achterin. Het was wat aan de krappe kant, maar we lagen uiteindelijk erg mooi, middenin Maassluis.
Vanochtend stonden de laaste mijlen op het programma, dus gingen we weer de drie bruggen door en op alleen een fok zeilden we tot aan de Maashaven. Daar hebben we de ‘Rotterdam’ bekeken voor we gingen aanleggen bij onze oude vaste plek in de Veerhaven.