Zeiltraining op 4 mei

7 mei 2024

Nadat we vrijdag met erg slecht weer van Rotterdam naar Hellevoetsluis gevaren hadden, en we op diezelfde vrijdag een sunset cruise hadden in de avond. (Die overigens met erg mooi weer eindigde) Was het zaterdag, de dag van de eerste zeiltraining. Wij waren er om half 10 helemaal klaar voor en de eerste gasten kwamen binnen druppelen. Voor de gelegenheid had ik Eugene uitgenodigd. Een goede vriend en goede schipper.

De dag begon met een theoriegedeelte over het hoe en waarom een boot met zeilen vooruit kan. Rond 11 uur vertrokken we uit de haven om zeil te zetten richting Stellendam. Daar aangekomen zijn we omgedraaid door overstag te gaan. Dat hebben we prima geoefend.

Toen de lucht tegen 5 uur erg begon te betrekken hebben we besloten om de veiligheid en droogte van de haven van Middelharnis op te zoeken. Dat bleek een goede zet want toen we net afgemeerd lagen barste de hemel open en was de wind totaal verdwenen. Dus besloten we om in de haven te eten en na het diner weer te vertrekken. Het was nu redelijk droog en we konden met een mooi klein windje lekker richting Hellevoetsluis varen.

Omdat het 4 mei en dus dodenherdenking was hebben we om 8 uur de piek van het grootzeil laten zakken. Een oud gebruik in de zeilvaart als salut aan de mensen die het verdienen. Uiteindelijk meerden we rond 9 uur weer af in de buitenhaven van Hellevoetsluis en gingen alle gasten weer hun weg naar huis.

Wij vonden het zelf een erg geslaagde dag en zeker voor herhaling vatbaar.