Van het anker

24 februari 2019

De hele week al hebben we prachtig weer. Zon, een temperatuur van zo’n 25 graden en vooral een mooie 4 Bft wind. Genoeg om hard te zeilen, maar niet zoveel dat de zee te ruw wordt.

Inmiddels hebben we São Vicente en Santo Antão achter ons gelaten. We vertrokken gisteren met diezelfde mooie bries. Eenmaal in de buurt van onze bestemming São Nicolau trok de wind wat aan en met en knik in de schoot liepen we al snel 10, zelfs 11 knopen. Vroeger dan gebruikelijk lieten we het anker vallen in de baai bij Tarrafal en omdat daar de wind geheel wegviel sprongen we meteen overboord voor een ‘avondduik’. Na het eten hebben we nog even ‘openluchtbioscoopje’ gespeeld met scherm en beamer aan dek.

Vanmorgen om 6 uur veranderde de situatie. Een hete, droge wind is opgestoken. De temperatuur is inmiddels opgelopen tot boven de 30 graden en het zicht vermindert snel, want deze wind neemt veel stof mee. Hoewel we in de luwte van het eiland liggen hebben we veel last van de wind die over het eiland raast en dan aan onze kant met grote kracht van de bergen komt rollen. Net toen we iedereen die wilde naar de wal brachten voor een excursie, sloeg de ‘Oosterschelde’ van haar anker. Inmiddels zijn we op een ander plekje weer ten anker gegaan. Dit keer achter twee ankers, in de hoop dat we nu wel blijven liggen.