Florøy

6 september 2019

Nadat we uit Geiranger vertrokken waren moesten we nog een klein stukje buitenom. In de ochtend werd er weinig wind voorspeld, dus dat zagen wij als onze window. Dit ging dan ook zeer voorspoedig. Daarna hadden we ineens alle tijd, dus konden we nog een aantal leuke plaatsen aandoen.

Als eerste was Måløy aan de beurt. Hier werden we zeer gastvrij ontvangen door de havenmeester en heeft iedereen naar hartenlust kunnen wandelen. De volgende dag hoopten we lekker te kunnen zeilen, maar dat was vandaag weer niet het geval. Dat mocht de pret niet drukken, want uitzichten op de Hornelen en de vele watervallen in de buurt maakten veel goed. Toen we die gepasseerd waren hadden we het plan gemaakt om naar Florøyte gaan. Natuurlijk net daarna stond er ineens een zeilbare wind! Dus meteen de zeilen erop en de motor uit! Al gijpend voeren we het laatste stuk richting Florøy, maar het was zo lekker om eindelijk te zeilen, dat we er gewoon voorbijgevaren zijn, een stukje de Norddalsfjorden in. Uiteindelijk hield de wind er echt mee op en zijn we op de motor teruggevaren naar Florøy.

Die dag was Richard jarig, dus hebben we een taart gebakken en cadeautjes geregeld. Het eindigde in een heel blije kok!

Na Florøy voeren we verder naar het zuiden. In het begin onder zeil, maar letterlijk na 7 minuten draaide de wind weer tegen! Dus op de motor een stuk moeten doen. Maar de wind bedacht zich na een tijdje en draaide terug. Weer een leuk stuk kunnen zeilen en toen de wind weer tegen draaide lieten wij ons niet kennen en hebben een stuk gekruist. Tegen de avond hebben we het anker laten vallen in een van mijn favoriete baaitjes in deze regio; Søre Vågen.

Voor vandaag was er een straffe noordelijke wind voorspeld, eindelijk! Daar hebben we dan ook volop van genoten. Met een klein tuig, bestaande uit een fok, een topzeil en een dubbel gereefd grootzeil hebben we de hele dag, meestal in de stromend regen, waanzinnig mooi gezeild! Vele malen gijpen laten voeren we zeilend de haven van Bergen binnen. Daar hebben we nu net het schip geparkeerd en maken we ons klaar voor de laatste avond.