Een nieuwe omgeving

22 oktober 2020

Onze reis begon erg vroeg op vrijdag ochtend. De Erasmusbrug is een paar weken geleden kapot gegaan en nu gaat de brug nog maar drie keer in de week open. Dus kozen wij er voor om vrijdagochtend (om 1 uur ‘ s nachts) door de brug te gaan. Wij hadden allemaal erg veel zin om weer een keer te varen. Helaas was het eerste stukje wel erg kort. We gingen namelijk van de Leuvehaven in Rotterdam naar …… De Veerhaven

Gelukkig gingen we de volgende ochtend na het ontbijt echt op pad. We volgden de Nieuwe Maas en passeerden verschillende industriële havens voordat we uiteindelijk uitkwamen op zee. De hele crew vond het heerlijk om te voelen hoe de OOSTERSCHELDE bewoog op de golven. De hele tocht naar Stellendam hebben we kunnen genieten van de golven, vogels en andere schepen om ons heen. Hoewel de motor continu aan heeft gestaan konden we zelfs nog een zeil hijsen. Het was heerlijk om weer aan de touwen te trekken, ook al was het om het zeil te laten drogen zodat we het goed kunnen opbergen. Voor ons kwamen de sluizen bij Stellendam veel te snel weer in zicht.

Eenmaal in Stellendam kwamen we aan een houten steiger te liggen. Vanaf hier konden we het droogdok, onze eindbestemming, al zien. Dit is niet de mooiste haven die we ooit hebben bezocht maar het was zeker fijn om eens iets anders te zien dan dezelfde boom en gebouwen tijdens onze koffiepauzes in de Leuvehaven.

Deze week ging en verven en het opknappen van dingen aan boord gewoon door. U denkt misschien dat alles ondertussen al twee keer is geverfd maar we vinden altijd wel een nieuw plekje of object waar we nog niet aan hebben gewerkt. Dinsdag mochten we eindelijk beginnen aan de plek waar niemand tot nu toe bij kon. Nadat wij het dok waren in gevaren en alles op de juiste plek zat om het schip rechtop te houden werd het water uit weggepompt. Toen zagen we eindelijk het stuk wat nog niet was aangeraakt door onze kwasten, het onderwaterschip!

De medewerkers van het dok begonnen gelijk met het schoonmaken van de romp. Dit doen ze zo goed dat gelijk alle oude verf en roest wordt verwijderd. Op dit soort momenten voel ik mij altijd super langzaam. Met mijn kleine staalborstel zou dit super lang duren. Ook het verven gaat super snel. Het wordt op het schip gespoten door mensen in soort van astronautenpak. Eerst wordt het schip voorzien van een laag grondverf en een dag later gaat de anti-fouling verf er op. Nu is het schip boven- en onderwater mooi geverfd.

Na drie dagen konden we al weer terug het water in. Het dok liep weer vol met water en wij begonnen aan onze reis naar huis. We varen landinwaarts en gaan over de rivieren terug naar Rotterdam. De Noordzee zullen we deze keer dus niet zien maar er is hier ook veel te zien zoals knusse dorpjes en verschillende bruggen. Om 1 uur vrijdag ochtend gingen we weer door de meest bekende brug van Rotterdam. Niet veel later lagen we weer op onze oude vertrouwde plek in Rotterdam.

Het was een erg leuke week waarin we eindelijk weer konden varen. We hebben genoten van dit uitstapje en de andere omgeving.