Waar de wind ons brengt

14 juli 2021

Na ongeveer 15 maanden niet op de OOSTERSCHELDE gezeild te hebben, kwam ik afgelopen zondag weer ’thuis’. In Boulogne-sur-Mer nam ik het schip over van Bernt Folmer voor een vierweekse reis naar Bremerhaven. Omgerekend komt dat erop neer dat we een gemiddelde snelheid van ongeveer 0.5 knopen moeten lopen om op tijd aan te komen! Dat geeft een boel mogelijkheden!

Gister kwamen de gasten aan boord, waarvan de meesten al gevaccineerd zijn, de rest had een PCR-test gedaan. Maar om onze gezondheid verder te kunnen waarborgen hebben we iedereen bij aankomst een sneltest afgenomen en houden we aan boord extra regels aan.

Vanochtend zijn we de haven van Boulogne uitgevaren en zo snel mogelijk de motor gestopt. Heerlijk om onder zeil te zijn, dus het plan is het motor-gebruik tot een minimum te beperken. En aangezien we alle tijd hebben is zelfs de richting niet heel belangrijk. Gelukkig maar, want er staan voorlopig noordelijke winden op en rond de Noordzee! Daarom hebben we besloten het Engels Kanaal af te varen naar het westen en dan (waarschijnlijk) pas bij de Ierse zee de noord in te gaan, of anders gaan we west van Ierland omhoog. Dat hangt een beetje af van een hogedrukgebied dat nu net west van Ierland ligt. Als die naar het oosten komt, kunnen wij ‘achterlangs’ mooi omhoogvaren. Maar als die blijft liggen of naar het westen verder uitbreidt, wordt het wel een hele grote omweg en zullen we moeten werken voor elke mijl noord, omdat we dan de Ierse Zee zullen gaan opkruisen. Maar zelfs dan lijkt dit een betere route dan via de Noordzee, omdat die laatste zo langzamerhand helemaal volgebouwd is met windmolenparken en verkeersscheidings-stelsels en waar kruisen met een schip als dit onbegonnen werk is..

Het grove plan voor de komende weken is dus aan de westkant van Engeland omhoog richting Hebriden, dan zullen we gaan proberen Faeröer- en Shetlandeilanden aan te doen, eventueel de Orkney’s mee te pakken en misschien ook nog Noorwegen aan te doen.

Maar dit is allemaal nog heel ver weg en natuurlijk volledig afhankelijk van het weer en de dan geldende Corona-beperkingen. Daarom nemen we de komende weken zoals ze komen en proberen niet te ver vooruit de plannen. We zien wel waar de wind ons brengt.