Naar Den Helder

3 juli 2023

Nieuws

Na de laatste avondtocht op zaterdagavond hebben we met hulp van 12 bemanningsleden van de Roald Amundsen alle catering, servies en dranken van boord getild en met zo’n grote groep was dat snel geregeld. De hele week was het een feest om met deze schepen naast elkaar te liggen, elkaar te helpen waar nodig en natuurlijk ook vaak ervaringen uitwisselen onder het genot van een drankje.

De zondag werd besteed aan het weer zeeklaar maken van de Oosterschelde, buffettafels opruimen, salon schoon, hutten weer inrichten en tenslotte alles weer spic en span.

Om 15:00 uur nog even een uurtje rust voor iedereen en om 17:00 waren alle gasten voor de reis naar Den Helder aan boord. Direct na de introductie hebben we de trossen losgemaakt om in een keer door te schutten naar het Kieler Kanaal (Nord-Ostsee-Kanal). Omdat het hoogwater in Brunsbüttel om 08:00 uur de volgende morgen viel besloten we de avond en nacht door te varen. Om 04:45 uur lagen we voor anker op de Elbe net buiten de sluizen van Brunsbüttel, wachtend op hoog water om met de stroom mee de Elbe af te gaan.

Met een toenemende westenwind was het best even ploeteren om de monding te bereiken maar uiteindelijk konden we met een paar zeilen toch motorzeilend Helgoland bereiken waar we naast een Pools sail training schip, de Kapitan Borchard, afmeerden. De volgende ochtend zijn we op 11:00 uur weer vertrokken. Er stond een stevige west noordwestenwind dus we gingen halve wind richting de Duitse Waddeneilanden. Met 9,5 knoop hadden we een fantastische zeildag die we helaas op de motor moesten afsluiten omdat iedereen doorhad dat we kruisend tegen wind en stroom niet echt opschoten. De rest van de reis werd dus helaas zonder zeil afgelegd maar gelukkig zorgde de afnemende wind niet voor te veel vertraging zodat we heerlijk voor het avondeten in Den Helder afgemeerd lagen. Al met al een mooie korte reis waar de meesten met plezier op zullen terugkijken.

Als kapitein wil ik er nog aan toevoegen dat we op dit moment een fantastische crew hebben. Ze werken goed samen maar ook de onderlinge sfeer is geweldig. Niet zelden wordt de avond afwas luid zingend en lachend tot een feestje gemaakt.