Rio de Janeiro

6 november 2023

Tot vlak voor Cabo Frio zat de wind helemaal mee. Maar vlak voor de kaap ging de wind liggen en kwam terug uit tegengestelde richting. Dus moesten we op de motor verder. Met deining van voren en van achteren was het een knobbelig stukje. Eenmaal rond de kaap stond de wind weliswaar nog tegen, maar het wegvallen van de tweede deining maakte het een stuk aangenamer. Varend langs de prachtige kust met ruige bergen en grote lagunes ertussen was ook op de motor geen straf.

We zouden tegen het eind van de middag bij Rio aankomen, maar omdat we natuurlijk wel wat foto’s wilden maken van de Oosterschelde die Rio de Janeiro binnen vaart, besloten we eerst een nachtje voor anker te gaan bij Itaipu. Zo waren we zeker dat we daglicht zouden hebben bij aankomst. Het was een mooie baai met een gezellig strand rondom. Een aantal boten en kano’s kwam al snel even dichterbij om te kijken wat voor schip er nou was komen liggen. We ontvingen vele duimen, glimlachen en vriendelijke begroetingen. We voelden ons meteen welkom.

De volgende ochtend na het ontbijt zijn we het ankerop gegaan en alle zeilen omhooggetrokken. Het was een prachtig zonnige dag, alleen stond er nauwelijks minder wind, helaas. Maar voor iedereen was het toch een gebeurtenis om nooit te vergeten. “We varen gewoon Rio de Janeiro binnen!!” Door het gebrek aan wind viel de fotoshoot helaas minder goed uit. In de buurt van het vliegveld moest de drone sowieso uit de lucht. Hopelijk hebben we meer geluk bij vertrek. Langs de iconische Suikerbroodberg met Jezus de Rodondo op de bergen erachter, de Copacobana iets verderop.. Het zal mij wel een tijdje bijblijven!

Eenmaal in de baai voeren we naar het Museu de Amanha, waar voor ons een ligplaats geregeld was. Een prachtige plek om te liggen en we trokken meteen veel bekijks. Pas vlak voor de kade hebben we de zeilen laten zakken, om iedereen op de kant de gelegenheid te geven een plaatje te schieten. Ik hoop dat er een paar mooie foto’s onze kant op komen.

Al vrij snel waren alle formaliteiten rond en zag het schip er weer opgeruimd uit. Tijd voor een gezellige laatste avond met de gasten. Net toen het diner in volle gang was, kwam er een enorme onweersbui over ons heen. Dikke vlagen wind, veel regen en overal flitsen om ons heen! De gasten moesten er zelf maar een mooie avond van maken, de bemanning pakte wat rust of stond op wacht om te kijken hoe het weer zich verder ging ontwikkelen. Gelukkig werd het na een paar uur rustiger en vanochtend was er al niets meer van te merken.

Vandaag hebben we het hele schip schoon gemaakt en inmiddels zijn we klaar voor de activiteiten hier in Rio. Ik ben benieuwd wat voor circus het hier gaat worden. Hoe dan ook, wij zijn er klaar voor!