San Carlos

15 januari 2024

De afgelopen dagen hebben we een korte reis gemaakt rond de eilanden. Na een mooie eerste zeildag kwamen we aan in de Falkland Sound. Dit is het stuk water tussen Oost-Falkland en West-Falkland (de twee grootste eilanden hier). Al na een paar mijl draaiden we het nog smallere vaarwater in dat San Carlos Waters heet. Tijdens de Falklandoorlog zijn er in dit gebied enkele van de zwaarste gevechten gevoerd. Tegenwoordig ziet het er net zo uit als de rest van de Falklands: veel ongerepte natuur en op het eerste gezicht geen tekenen van menselijke aanwezigheid. Alleen op de zeekaarten zijn aardig wat wrakken in het gebied te zien.

Net voor het avondeten bereikten we onze bestemming Port San Carlos en na een nachtje rusten maakten we een excursie aan land in het spoor van de gebeurtenissen tijdens de oorlog. De wind woei hard met veel korte regen- en hagelbuien in de harde vlagen. Alle wandelaars kwamen terug met ijskoude vingers en tenen en waren blij dat ze aan boord konden genieten van warme thee en koekjes. ’s Avonds waren de meesten alweer zo opgewarmd dat ze het aandurfden te gaan zwemmen… dat moet echt koud zijn geweest!

De volgende ochtend vroeg hezen we de zeilen voor de terugreis naar Stanley. Bij het eerste daglicht lichtten we het anker en toen we de Falkland Sound hadden verlaten, konden we genieten van een paar uur snel zeilen met een zuidwestenwind die toenam tot 35 knopen! In de haven van Stanley wachtte ons nog een grote verrassing want we meerden af naast de Tecla. Wat bijzonder om een ander Nederlands zeilschip te ontmoeten op de andere helft van de aardbol!