Afscheid Falkland Islands

16 januari 2024

Zaterdag kwamen onze nieuwe gasten aan boord zijn we meteen vertrokken. Het was relatief rustig weer, dus we schoten in eerste instantie lekker op. Tot de volgende ochtend. De wind was net iets westelijker dan voorspeld en ook gewoon weer hard en over de laatste 40 mijl naar onze bestemming deden toch nog 12 uur. Die nacht gingen we ten anker in een baai op de noordoostelijke punt van Saunders Island. De volgende ochtend voeren we de laatste 7 mijl naar The Neck waar iedereen aan land ging. Het weer aan boord brengen vereiste een strakke actie, want inmiddels liep er een flinke deining om het eiland heen. En ondanks de hogerwal, hadden we toch brekende golven op het strand. Hoog genoeg om de dinghy in een keer vol water te hebben. Om dat te voorkomen moesten we twee man met immersion suits in het water laten staan om de boeg van de boot op de golven te houden. Dan even goed timen, en tussen een paar golven door snel de mensen in laten stapen en de terugduwen voorbij de brekers. Dat ging prima. En iedereen kon het bezoek aan The Neck zeer waarderen want in een paar uur tijd zie je daar 3 soorten Pinguins en Albatrossen.

’s Middags voeren we door naar Death bay gevaren, waar we net na het diner aankwamen. In de nacht trok de wind enorm aan en ondanks 6 lengtes ketting op een diepte van 12 meter, hield het anker niet. Pas toen we opnieuw ten anker gingen met ons tweede anker erbij bleef het schip veilig liggen. Gelukkig was de wind van korte duur en in de morgen gingen we aan land bij Grave Cove. De plek dankt zijn naam aan de graven van walvisvaarders uit de periode 1700 – 1800 die hier zijn. De natuur bleek iets minder spectaculair dan bij The Neck, maar er stonden toch een paar duizend pinguins op de kant. Deze plek wordt maar weinig bezocht door mensen en de pinguins waren een beetje schuwer dan op de plekken waar meer mensen komen.

Inmiddels zijn we onderweg naar Punta Arenas. De komende dagen moeten we ons tegen de westenwinden in opwerken naar de ingang van Straat Maggellaan. Het lijkt erop dat er de 19e opnieuw stormachtige wind komt, dus als het even kan proberen we dan al een stukje in de straat te zijn, zodat we dan minder golven hebben. Maar het is wat ambitieus, dus of het lukt zullen we zien.