Gijpen naar de finish

Gijpen naar de finish

Gijpen naar de finish

25 juni 2017

Na een lange, natte dag met heel lastig sturen komt de finish in zicht. De afgelopen 24 uur hebben we steeds zo ruim mogelijk gevaren met alle zeilen net vol om zo veel mogelijk vaart te maken, maar ook om zo laag mogelijk te komen. Eerst stuurden we direct naar de finishlijn, maar de wind ruimde langzaam, waardoor we de directe lijn moesten verlaten. Met een paar schepen om ons heen voeren we langzaam meer en meer naar het oosten. De wind zou nog verder ruimen zei het weerbericht, maar wanneer precies blijft altijd een beetje de vraag. Daarmee meteen de vraag: wanneer moet je gaan gijpen? Ga je te vroeg, dan heb je kans dat je nòg twee keer moet gijpen. En dichter bij het land is minder wind. Ga je te laat, dan kan het zijn dat de wind te ver ruimt en je ineens aan de wind moet knijpen om de lijn nog te halen.
We hebben net onze gijp gemaakt en het lijkt erop dat het op het goede moment was. De ‘Spirit of South Carolina’, die vlak naast ons zat, volgde ons voorbeeld meteen. De ‘Alexander von Humbold’ had eerder al besloten het erop te wagen om plat voor de lap naar de lijn te gaan. Dat plan lijkt niet goed uit te pakken voor ze, we hebben ze bijna weer ingehaald.
En we zien ineens de ‘Gulden Leeuw’ weer op de AIS. Gelukkig liggen die zo’n 15 mijl achter ons. Alleen de ‘Europa’ zien we niet en we hebben ook geen idee waar zij zitten.
We gaan het zien; voor nu gaan we recht op de finishlijn af en persen we er nog een laatste sprint uit. Daarna is het wachten op de uitslag.
(De ‘Oosterschelde’ is rond 06:30 GMT gefinished.)