03-11-2024, 17:00
Den Helder, NL02-12-2024, 10:00
Sal, KVDe ‘Morgenster’ ligt afgemeerd in Willemsoord, de historische marinewerf in Den Helder. Mocht u door vrienden of familie worden gebracht, dan is er voldoende tijd om hen het schip te laten zien. Zodra iedereen aan boord is zal de kapitein alle opvarenden bij elkaar roepen. De plannen voor de komende reis zullen worden besproken, net als de veiligheidsprocedures en leefregels aan boord. Dit is een zeereis voor de doorgewinterde zeiler. U maakt deel uit van de bemanning en draait mee in het wachtsysteem.
Over de Noordzee varen we via het Nauw van Calais naar het Engelse Kanaal. Tijdens dit deel van de reis kunnen we te maken krijgen met slechter weer en deze tijd van het jaar kan het behoorlijk koud zijn. We lossen elkaar steeds af aan het roer en er zal regelmatig zeil gehesen of juist geminderd moeten worden. Als er geen werk aan de zeilen is, is er genoeg te zien voor de mensen op wacht. Dit zijn de drukst bevaren wateren ter wereld en overal om ons heen zien we schepen in alle soorten en maten.
Misschien maken we een stop in een Belgische, Franse of Engelse kuststad, of op een van de Kanaaleilanden, voordat we de Golf van Biskaje invaren. De Golf van Biskaje heeft een slechte naam, maar is zeer interessant vaarwater. Zodra we het continentale plat verlaten neemt de diepte onder de kiel toe tot wel 5 kilometer! Hoe we de Golf van Biskaje precies gaan doorkruizen, hangt erg af van het weer en de windrichting.
We zullen een tussenstop maken in de Portugese havenstad Setúbal. Hier zullen een aantal gasten van boord stappen die niet meezeilen naar Tenerife. De volgende ochtend verlaten we Setúbal en hijsen we samen de zeilen. U krijgt hiervoor uitgebreide instructie van de bemanning en voor wie wil is er ook een kliminstructie. Het is hier merkbaar warmer dan in Nederland, met temperaturen rond de 15 graden en naarmate we verder zuidelijk komen wordt het weer steeds beter.Ter hoogte van Cabo São Vicente zullen de eerste korte broeken tevoorschijn komen en mogen we goed weer en een gunstige wind verwachten voor de laatste vijfhonderd zeemijlen naar de Canarische eilanden.
Voordat we beginnen aan de oceaanoversteek naar de Canarische eilanden maken we nog een stop op Porto Santo of Madeira. In het heldere, donkerblauwe oceaanwater voldoende te zien. Dolfijnen, zeevogels en als we geluk hebben zelfs een walvissen. De kans is groot dat we een school vliegende vissen tegenkomen. Zij worden door Dorado’s (Mahi Mahi) achtervolgd, en met een beetje geluk vangen we deze groengele jager voor het diner.
Ook in Tenerife maken we een tussenstop, voordat we beginnen aan de reis naar de Kaapverdische eilanden. Dit laatste deel van onze reis is meestal heel plezierig. We zijn inmiddels zo zuidelijk dat de temperatuur erg aangenaam is. De Noordoostpassaat én de Canarische stroom geven ons een welkom duwtje in de rug. Met een lopend windje – zoals dat heet – én met dit goede weer, brengen we veel tijd door aan dek. Er is hier niet zoveel scheepvaart, maar als u goed oplet is er veel te zien. Zeevogels, dolfijnen, vliegende vissen en af en toe een maanvis. Als we geluk hebben zelfs misschien een zeeschildpad of walvis!
De 700 mijl van Tenerife naar het eiland Sal hopen we snel af te leggen. Het kan dus zijn dat we iets eerder aankomen, maar uiterlijk op 1 december laten we het anker vallen in de baai bij Palmeira, Kaapverdië. De volgende dag, na het ontbijt, neemt u afscheid van elkaar en het schip. Er is volop accommodatie te vinden op Sal en we raden u aan uw verblijf op Kaapverdië met enkele dagen te verlengen, voordat u terugvliegt naar huis.
Meezeilen op een groot dwars getuigd zeilschip is een bijzondere ervaring, zowel voor ervaren zeilers als voor mensen die nooit eerder op een zeilschip zijn geweest. De zee tussen de Kaapverdische eilanden is heel geschikt om te zeilen. Er is altijd wind (NO-passaat, kracht 4 tot 6 Bft) en op de lange oceaandeining voelt de ‘Morgenster’ zich uitstekend thuis. Er is weinig ander verkeer op het water behalve zo nu en dan een houten vissersbootje en een enkel vrachtschip. Aan boord van de ‘Morgenster’ bent u geen passagier maar gastbemanning. U wordt ingedeeld in een wacht en krijgt instructie zodat u actief kunt meehelpen het schip te zeilen, te sturen en te navigeren. Ook wordt u uitgelegd hoe u uzelf en uw medegasten kunt helpen bij het leven aan boord en in noodgevallen. Zeilervaring is niet vereist. De bemanning legt u met alle plezier uit waarvoor alle lijnen, vallen en schoten dienen. De meeste opvarenden doen graag actief mee met het werk aan boord, maar vanzelfsprekend wordt rekening gehouden met uw wensen en eventuele beperkingen.
Reizen van niveau 3 zijn alleen geschikt voor de ervaren en fitte zee-reiziger. Tijdens een oversteek of lange reis zijn er weinig mogelijkheden om uit te wijken naar een haven en medische zorg is niet binnen 24 uur beschikbaar.
De rederij wil graag dat de ‘Morgenster’ voor een zo breed mogelijk publiek toegankelijk is, maar u moet zich realiseren dat u een zeereis maakt aan boord van een zeilschip en dat dat meer van uw fysiek vraagt dan een dagelijks wandeling. De ene reis is bovendien uitdagender dan de andere. Met de verschillende niveaus geven we een indicatie hoe zwaar de reizen (kunnen) zijn. Twijfelt u of een reis voor u geschikt is? Neem dan contact op met het rederijkantoor om dit te bespreken.
Schip | Morgenster |
---|---|
Prijs 4-persoonshut p.p. | €3995 |
Prijs 2-persoonshut p.p. | €4545 |
Niveau | 3 |
Aantal dagen | 29 |
Datum inschepen | 03-11-2024 |
Tijd inschepen | 17:00 |
Plaats inschepen | Den Helder, NL |
Datum ontschepen | 02-12-2024 |
Tijd ontschepen | 10:00 |
Plaats ontschepen | Sal, KV |